دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • آموزش
  • پژوهش
  • خدمات الکترونیک
  • اساتید
  • دانشجویان
  • کارکنان
  • روابط عمومی
  • پیوندهای مفید

به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی گفتگو با دکتر محمدتقی جغتایی ،مدیر گروه آناتومی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۴/۲ | 

امروز جهت آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان عزیز با گروه آناتومی، درخدمت آقای دکتر  محمدتقی جغتایی هستیم. ایشان دارای مدرک دکترای علوم تشریح و مرتبه استادی هستند و تا کنون تعداد 1368 مقاله با H-index:27 از ایشان به ثبت رسیده است. در ادامه بیشتر با فعالیتهای ایشان آشنا می شویم.
 

                  سمت و سوابق اجرائی

  •       موسس و رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
  • رئیس دانشکده فناوریهای نوین دانشگاه علوم پزشکی ایران

  • مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی

  • مشاور عالی ستاد توسعه علوم و فناوری های نوین پزشکی در امور آموزش

  • دبیر شورای راهبردی توانبخشی وزارت بهداشت

  • عضو هیئت رئیسه دانشکده فناوریهای نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

  • رئیس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران

  • عضو شورای راهبردی سازمان بهزیستی کشور

  • قائم مقام دبیر ستاد علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

  • مدیر مسئول و سردبیر فصلنامه تازه های علوم اعصاب

  • مدیر مسئول و سردبیر مجله (Basic and Clinical Neuroscience)

  • عضو کمیته رهبری کننده (Steering Committee) بازنگری برنامۀ آموزشی ضروری (Core Curriculum)

  1. تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در گروه شما در حال حاضر و در کلیه مقاطع (ارشد، دکترا، پزشکی عمومی، دستیار تخصصی و فوق تخصصی) به تفکیک چند نفر هستند؟
پزشکی عمومی- طی 4 ترم تحصیلی و هر ترم حدود 120-115 نفر تقریبا بین 480-400 نفر
به ترتیب در مقطع کارشناسی ارشد: 18 نفردکترای علوم تشریح: 23 نفردکترای بیولوژی تولید مثل: 19 نفر
 
  1. نقاط قوت و ضعف گروه خود را نسبت به سایر دانشگاههای علوم پزشکی مطرح کشور (از لحاظ سابقه، تجهیزات و امکانات، نوآوریها، اختراعات و...) توضیح دهید.
از مهمترین نقاط قوت گروه می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
  1. تجهیز تمام آزمایشگاه های گروه و سالن تشریح به دوربین جهت انجام بهینه امور توسط دانشجویان
  2. تجهیز سالن تشریح با دوربین مدار بسته مجهز به مانیتور نمایش جهت آموزش دانشجویان پزشکی
  3. تجهیز سالن تشریح به تکنیک های میکروسرجری
  4. امکان برگزاری همزمان دو کلاس تشریح و دو کلاس مولاژ در سالن تشریح
 
  1. اهداف و برنامه‌های گروه شما، در جهت حرکت به سمت دانشگاه‌های هزاره سوم، در 5 سال آینده، چیست؟
1) انتظار می‌رود در پایان دوره 4 ساله، گروه آناتومی رتبه 500 جهان را دارا ‌باشد.
2) در حوزه‌هایی از آناتومی، گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی ایران یکی از گروه های مطرح در سطح منطقه ‌باشد.
3) در دوره پایانی چهار ساله، گروه‌ آناتومی برترین گروه آناتومی کشور بوده و حداقل در 2حوزه گروه مرجع کشور باشد.

 
  1. دستاوردهای مهم گروه آموزشی شما تاکنون چه بوده است؟
  1. تهیه مدل های پلاستینه از قسمت های مختلف بدن و فروش آن به دانشگاه های دیگر در کشور
  2. ایجاد انواع مدل های بیماری نورو دژنراتیو
  3. راه اندازی اولین آزمایشگاه کشت سلول های بنیادی در دانشگاه و توانایی ارائه انواع رده های سلولی به سایر مراکز
 
  1. اگر فعالیت مشترکی با سایر گروههای آموزشی (با ارجحیت ارتباط علوم پایه و بالین) وجود دارد، توضیح داده و در غیر این صورت، در خصوص امکان برقراری این‌گونه فعالیتها و زمینه‌های موجود، شرح مختصری مبذول فرمائید.
طرح های پژوهشی با گروه های بالینی (نورولوژی حضرت رسول اکرم (ص) و نورولوژی و طرح های دیگری با مرکز رویان و طرح مشترک با مراکز تحقیقاتی درد – اعتیاد- مرکز گوارش بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) – مرکز قلب شهید رجایی با گروه فنی دانشکده فنی (برق) دانشگاه تهران- طرح های مشترک با گروه های فیزیولوژی، نانو تکنولوژی - مهندسی بافت- فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران- کلیه فعالیتها در راستای پایان نامه و طرح های مستقل بوده است.
 
  1. درخصوص امکانات گروه در زمینه درآمدزایی، چه پتانسیل‌هایی وجود دارد و چه اقداماتی تا کنون انجام شده است؟
  1. تهیه مدل های آموزشی پلاستینه که به دانشگاه های دیگر ارائه می گردد.
  2. ارائه و فروش انواع مدل های بیماری های نورو دژنراتیو
  3. ارائه انواع رده های سلولی
 
  1. در راستای ارتقاء وضعیت رفتار حرفه‌ای (Professionalism)، چه فعالیت‌هایی در گروه شما تا کنون صورت گرفته، در حال حاضر وضعیت به چه صورت است و چه برنامه‌هایی برای آینده دارید؟
آموزش: استفاده از روش های نوین آموزشی مثل PBL، Small group در کلاس های پزشکی، تدریس به صورت پرسش و پاسخ در آموزش، استفاده از تصاویر سه بعدی و انیمیشن در آموزش مطالب
پژوهش: تشکیل هسته های پژوهشی پارکینسون، بیومارکرها در بیماری های نورو دژنراتیو و اختلالات ناباروری
آینده: همسو کردن پایان نامه های دانشجویان گروه در قالب هسته های پژوهشی طراحی شده، استفاده از روش های متنوع آموزشی در کلاسهای درسی و PBL با همکاری اساتید بالینی
 
  1. لطفا افراد شاخص و پیشکسوت گروه (از لحاظ اخلاقی، علمی و...)، که در حال حاضر مشغول به کار بوده و یا باز نشسته شده‌اند، را نام برده، شرح مختصری از عملکرد و نکات برجسته ایشان را بیان نمایید.
دکتر مهدی مهدیزاده: معاون تحصیلات تکمیلی گروه؛ تنظیم برنامه های آموزشی و پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی
دکتر هما رسولی: معاون آموزشی گروه؛ تنظیم برنامه های آموزشی کلیه دانشجویان پزشکی و پردیس بین الملل، تنظیم برنامه های اینتگریشن گروه در دروس آناتومی، بافت شناسی و جنین شناسی
  1. لطفا یک پیام آموزشی برای عموم مخاطبان در حوزه مربوطه ارائه کنید.
آناتومی علم پایه دانش پزشکی است و علم توصیف سه بعدی بدن می باشد. بنابر این تدریس آناتومی کار هنرمندانه ای است که نیاز به قدرت بیان قوی، صبر و هنرمندی دارد.
  1. پیام شما برای دانشجویانی که تازه وارد این رشته شده‌اند و یا قصد وارد شدن به این رشته را دارند، چیست؟
بیماران را به شکل یک وسیله نبینند و به افراد احترام بگذارند و دلسوزانه به آنها خدمت کنند و برای محقق شدن در این امر، باید ستون علم پزشکی را که شامل دروس علوم پایه و مخصوصاً علم آناتومی است، به بهترین نحو در راه یادگیری آن کوشش کنند.
 
علاقه مندان به شناخت بیشتر این گروه اینجا را کلیک کنند.

 


CAPTCHA code
دفعات مشاهده: 247 بار   |   دفعات چاپ: 2 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر