تمهيدات وزارت علوم براي پيشگيري از تقلب و برخورد با خاطيان
تمهيدات وزارت علوم براي پيشگيري از تقلب و برخورد با خاطيان
وزارت علوم با ارسال بخشنامهاي به دانشگاهها و موسسات آموزش عالي کشور راهکارهاي پيشگيري از بروز تقلب در امتحانات پايان ترم نيمسال دوم ???? -???? و شيوههاي برخورد با خاطيان را تشريح کرد.
به گزارش مفدا، در بخشنامه دکتر علي خاکي صديق معاون آموزشي وزارت علوم به دانشگاهها و موسسات آموزش عالي تاکيد شده است که به منظور برطرف ساختن دغدغه هاي مقام معظم رهبري در موضوع امکان وقوع و افزايش تقلب و با توجه به سهولت ايجاد کانالهايي در فضاي مجازي براي سوءاستفاده از اجراي ارزشيابي تحصيلي به شيوه غيرحضوري که در ارتباط تصويري ?? ارديبهشتماه جاري رهبري با نمايندگان تشکل هاي دانشجويي ابراز شد، ضرورت دارد مديران دانشگاهها نسبت به اجراي دقيق شيوه نامه ها و راهکارهايي که از بدو وقوع همهگيري کرونا و اجراي ناگزير آموزش الکترونيکي به جاي آموزش حضوري، براي بهبود بخشيدن به اجراي آموزش غير حضوري به ويژه در ارتباط با برگزاري آزمونهاي غير حضوري ابلاغ شده، بر اجراي دقيق موارد؛ اعمال نظارت کنند.
معاون وزير علوم در اين بخشنامه آورده است که در موضوع چگونگي برگزاري امتحانات و گزارش ديگري با عنوان روشهاي اجراي آزمون غيرحضوري دانشگاهها در خردادماه ?? براي جلوگيري از امکان وقوع تقلب در آزمونهاي فعلي تاکيد ميشود آزمون کوتاه در هر جلسه آموزش الکترونيکي اجرا شود و تکليف يا تمرين به دانشجويان براي هر جلسه درسي نيز ارائه شود. همچنين دانشگاهها پروژههاي متناسب با هر درس تعريف کنند.
در ادامه اين بخشنامه توصيه شده استفاده از شيوه هاي صوتي و صوتي تصويري براي ثبت و ضبط فعاليت هاي دانشجويي در طول نيمسال صورت بگيرد و امتحان کتبي يا شفاهي از طريق ارتباط برخط بين استاد و دانشجو به ويژه در دورههاي تحصيلات تکميلي برگزار شود.
همچنين از روشهاي مختلف براي ارزيابي نهايي دانشجويان که به صورت ترکيبي است ، استفاده شود و اين روش ها در عرصههاي حضور و فعاليت در کلاس به ويژه مشارکت در بحثها، پرسشها و پاسخهاي کلاسي، حل تمرينهاي کلاسي و ارائه به موقع آنها، پروژههاي پژوهشي مشروط به امکان اجرا در شرايط خاص حاکم بر نيمسال تحصيلي و ارزيابي شفاهي هر دانشجو مشتمل بر پرسش و پاسخ در طول نيمسال و پايان سال باشد.
همچنين در پورتال آموزش هاي الکترونيکي وزارت علوم به طور خاص در قسمت راهنمايي و پشتيباني و در قسمت وبينارها تشريح بيشتر روشهاي فوق در قالب فيلمهاي آموزشي چند رسانهاي و نيز کارگاههاي آموزشي چند ساعته جهت درک بهتر و سهولت در اجرا قرار داده شده است که به سادگي قابل دسترسي است.
معاون آموزشي وزارت علوم تاکيد کرده است که با توجه به مراتب فوق و اينکه طي سال گذشته با فراهم آمدن زمينه اعطاي وام دانشجويي براي خريد سخت افزارهاي مورد نياز بهبود نسبي زيرساخت هاي آموزشي در تمامي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي، استفاده اعضاي هيات علمي و دانشجويان از اينترنت رايگان، افزايش منابع درسي و کمک درسي الکترونيکي و تجربيات حاصل از برگزاري کلاس ها و ارزيابي هاي مستمر دانشجويان با استفاده از شيوههاي الکترونيکي متنوع، متداول و معمول، انتظار مي رود پديده هاي غير اخلاقي، رفتارهاي نادرست در آموزش عالي کشور به حداقل ممکن تقليل يابد و ارزشيابي تحصيلي دانشجويان به شيوه غير حضوري منطبق با استانداردهاي آزمون هاي حضوري انجام شود.
دکتر خاکي صديق در پايان اين بخشنامه درخواست کرده است در صورت مشاهده يا مواردي از رفتارهاي نادرست لازم است موضوع با فوريت در کميته هاي انضباطي و ديگر مراجع مرتبط مورد رسيدگي قرار گرفته و موضوع با جديت برخورد شود.