• 1395/02/26 - 07:30
  • - تعداد بازدید: 204
  • - تعداد بازدید کنندگان: 204
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

روز جهاني روابط عمومي و ارتباطات مبارک

روز جهاني روابط عمومي و ارتباطات مبارک

260499.mp3 روز جهاني روابط عمومي و ارتباطات مبارک
روابط عمومي از ديدگاه مقام معظم رهبري:فکر اينکه برادران يک بخش مشابه در ارگان‌هاي کشور را مثل روابط عمومي‌ها گردهم آوردند فکر خوبي است. ما در نظام خود احتياج به يک انسجام حقيقي از هر طريق ممکن داريم يکي از طرق هم همين است که عرف روابط عمومي در وزارتخانه‌ها هم‌گون و هم‌نوا شود. حداقل فايده اين کار بهره‌گيري از تجربيات يکديگر است. در مورد خود روابط عمومي،‌ برادران شاغل اين کار به شأن و مسئوليت کار واقف هستند به خصوص در اين ايام که با مسئولان کشور تماس گرفتند و نقطه‌نظرها روشن شده است. روابط عمومي‌ها مي‌دانند کارشان چيست و چه توقعي از آنها مي‌رود. شايد کار روابط عمومي‌ها را بتوان به عنوان رابط بين دستگاه‌ها و مردم ملاحظه کرد.

تاريخچه روز جهاني روابط عمومي و ارتباطات


?? ارديبهشت /?? مه


در?? مه ???? ميلادي "اتحاديه تلگرافي بين المللي” در پاريس تشکيل شد. ازآن تاريخ به بعد نام اين اتحاديه دستخوش تحول شد و سرانجام در ?? اکتبر ???? ميلادي در کنفرانس "اتحاديه تلگرافي بين الملل” تصميم گرفته شد که "اتحاديه راديو و تلگرافي بين الملل” نيز تشکيل شود. در ?دسامبر سال ???? ميلادي به موجب "عهدنامه مادريد” با وحدت دو اتحاديه ياد شده فوق، "اتحاديه بين المللي ارتباطات دور” شروع به کار کرد. در واقع روز جهاني ارتباطات يادآور تأسيس اين اتحاديه ها براي پيشرفت ارتباطات است. سابقه عضويت ايران در "اتحاديه تلگرافي بين المللي” بيش از يکصد سال است. نهاد مذکور پس از جنگ جهاني دوم و تشکيل سازمان ملل، به موجب تصميم کنفرانس عمومي نمايندگان دولتهاي عضو، اين اتحاديه به صورت نهاد تخصصي سازمان ملل درآمد و از آن زمان تاکنون، جزو مؤسسات ويژه سازمان ملل متحد بوده است. از اواخر سال ???? ميلادي، کشورهاي جهان سوم از طريق اين اتحاديه کوششهاي وسيعي براي رسيدن به دو هدف مشخص در پيش گرفتند:


?ـ سعي در تقسيم و توزيع عادلانه امواج راديويي.


?ـ کوشش در توزيع عادلانه کانالهاي تلويزيوني ماهواره اي پخش مستقيم درسراسر جهان.


اقدام مهم ديگر اين اتحاديه کمک به کشورهاي جهان سوم براي توسعه ارتباطات وکاربرد هرچه بيشتر آن در توسعه ملي اين کشور بوده است.


در نگرش جديد، وسايل ارتباط جمعي، رسانه هاي گروهي ومطبوعات به عنوان بخشي از کليت ارتباطات در صحنه جهاني ارزيابي شده است.


و اما امروز . . .


سالها تلاش و پيگيري دست‌اندرکاران روابط عمومي و جامعه ، روابط عمومي ايران به ثمر نشست و جامعه روابط عمومي ايران را صاحب روز ملي کرد. ?? ارديبهشت ماه روزي که درسطح جهاني نيزبه عنوان روزارتباطات وجامعه اطلاعاتي نامگذاري شده است، به عنوان روز روابط عمومي و ارتباطات تعيين گرديد.اين روز فرصتي است تا نقش و جايگاه روابط عمومي را بعنوان هنر هشتم مرور کنيم.


امروزه نقش روابط عمومي ها در کمک به تصميم گيري هاي مديريتي و استراتژيک يک سازمان نقشي قابل توجه است. نقش روابط عمومي به عنوان ابزار مديريتي براي فعاليتهاي حرفه اي، علمي و الکترونيکي،‌ از مشخصه هاي جديد روابط عمومي در عصر ارتباطات است. بنا بر اين،‌ از نقاط برجسته و ممتاز در مديريت استراتژيک، تأکيد بر محيط برون سازماني و حتي جهاني است و در واقع،‌ منظور از وظايف استراتژيک روابط عمومي، دخالت در روند تصميم گيري سازمان است.


اهميت جايگاه روابط عمومي در عصر ارتباطات و در دوراني که اطلاع‌رساني در همه عرصه‌ها پيشتاز است، دوچندان شده است به گونه اي که موفقيت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعاليت هاي تخصصي به عملکرد روابط عمومي‌هاي آن‌ها وابسته است.


روابط عمومي مدون و برنامه ريزي شده يکي از ابزارهاي قوي مديريت افکار است، روابط عمومي به عنوان اصلي ترين حلقه ارتباط بين مديران و کارکنان، مسئوليت خطيري در فرآيند دسترسي مديران و افکار جمعي کارکنان دارند به همين دليل توجه ويژه به روابط عمومي، به عنوان نهادي که مي تواند به صورت نظام مند، برنامه ريزي شده و سنجيده در جهت ايجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مديران با کارکنان اقدام کند، بسيار حائز اهميت است.


آنچه اهميت دارد اين است که کار روابط عمومي تسهيل و خدمت به مديريت است نه مدير. براي آنکه محور اساسي کار روابط عمومي کسب منافع براي کل سازمان است نه براي شخصي که در رأس هرم سازماني قرار گرفته است. بنابراين بايد به روابط عمومي و کارکردهاي آن، بهتر و منطقي تر نگاه کرد. در اين صورت است که روابط عمومي مي‌تواند در سازمان موفق عمل کند.


نظام هاي تعاوني نمي توانند نسبت به تحولات ارتباطي، اجتماعي و اقتصادي بي تفاوت باشدو رشد تعاوني ها نيز در گرو راهکار هايي است که يکي از اين راهکار ها حضوري موثر و توانمند در جوامع اطلاعاتي و دسترسي به حجم وسيعي از اين اطلاعات است.اين دسترسي در قالب روابط عمومي ها و ابزار هاي ارتباطي امکان پذير است که مي تواند به شکلي جامع اين حضور را برجسته سازد. اما چگونگي اين حضور نيز بدون داشتن پشتوانه هاي علمي محقق نخواهد شد.


بهرحال نگاه حاضر به روابط عمومي و جايگاه روابط عمومي در کشور با اجرايي شدن اين توجهات مي‌تواند گام‌هاي بلندي را در حرکت روبه رشد نظام ارتباطي و روابط عمومي درکشور بردارد و اين حرفه و فن تخصصي را در جايگاه و مرتبه و منزلت واقعي خويش قرار دهد. در واقع مي‌توان گفت روزملي ارتباطات و روابط عمومي مي‌تواند نقطه عطفي را در توسعه و تحول واحدهاي روابط عمومي در ايران ايجاد نمايد.


  • گروه اخبار : [اخبار پايگاه]
  • کد خبر : 260499
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

Template settings