ضرورت انتقال فناوري از متن کاغذ به بطن جامعه
ضرورت انتقال فناوري از متن کاغذ به بطن جامعه
262110.mp3
ضرورت انتقال فناوري از متن کاغذ به بطن جامعه
ضرورت انتقال فناوري از متن کاغذ به بطن جامعه
رييس مرکز رشد و نوآوري دانشگاه علوم پزشکي ايران، بر ضرورت کاربردي شدن توليدات علمي و فناوري براي رفع نيازهاي جامعه تاکيد کرد و گفت: براي اين منظور بايد علوم توليدشده در دانشگاهها و مراکز علمي از روي کاغذ و محيط هاي کتابخانهاي خارج شده و به بطن جامعه وارد شوند.
دکتر نصير دهقان در گفت و گو با خبرنگار علم و آموزش ايرنا از انعقاد قراردادهايي بين دانشگاه علوم پزشکي ايران با تعدادي از شرکتهاي فناور براي طراحي و توليد محصولات سلامت محور خبر داد و افزود: بيش از ?? هسته، واحد و شرکت فناور با مرکز رشد و نوآوري دانشگاه علوم پزشکي ايران قرارداد دارند که دو سوم آنها به طراحي خدمت و توليد محصولات سلامت محور مشغول هستند.
وي ادامه داد: رويکرد کنوني معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت مبني بر احصاي نيازهاي مبتني بر سلامت جامعه توسط واحدها و شرکت هاي دانش بنيان از يک سو و توليد محصولات و پوشش تقاضا و ارايه خدمات از سوي ديگر بايد بيش از گذشته در مسير ترجمان دانش و انتقال فناوري عمل کند.
دهقان به روي آوردن مردم به استفاده از شبکه هاي مجازي براي انجام امور روزانه اشاره کرد و گفت: با توجه به پاندمي کرونا طي ? سال گذشته، بهره مندي از محصولات پيشگيرانه و ارايه خدمات غيرحضوري در بستر وب توسعه قابل توجهي پيدا کرد، به نوعي که دريافت تقاضاهاي مجازي از سوي جامعه به دريافت انواع مشاوره، ويزيت و چکاپ هاي بهداشتي - درماني گسترده شد و به نظر مي رسد که اين تغيير رفتار به عادت ماندگارتر اقشار مردم بدل شده باشد.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران افزود: از سوي ديگر با توجه به انتقال آموزش ها به فضاي مجازي، ارتقاي سيستم هاي مرتبط با فرآيند ياددهي - يادگيري و ارزشيابي غيرحضوري دانش آموزان و دانشجويان بايد مورد توجه جدي استارتاپ ها، ذينفعان و بازيگران زيست بوم نوآوري - فناوري قرار گيرد.
رييس مرکز آموزش مهارت هاي باليني دانشگاه علوم پزشکي ايران افزود: در واقع با امکان سنجي، اولويت بندي و برنامه ريزي بايد اهداف دانشگاه هاي نسل سوم به منصه ظهور برسد. از اين رو تدارک سازوکار عملياتي جهت آموزش و ارتقاي توانمندي دانشجويان و اعضاي هيات علمي به فراخور پاسخ به نيازهاي آينده کشور از جمله خدمات مرتبط با جمعيت سالمند و بيماري هاي غيرواگير اهميت زيادي دارد.
وي تاکيد کرد: دانشگاه ها بايد با بهبود زمينه و بسترسازي مناسب در مسير گردآوري ايده هاي کاربردي و نوآورانه فعالان حوزه کسب و کار با تقويت ارتباط با صنعت قدم برداشته و فاصله ميان شرايط موجود و مطلوب را کاهش دهند. يکي از مهمترين محاسن اين رويکرد کمک به تجاري سازي محصولات و دستاوردهاي دانشگاهي است.
دهقان افزود: همچنين با تسهيل فرآيندهاي حضور تيم ها، استارتاپ ها و گسترش کيفي شرکت هاي دانش بنيان بايد بتوانند ارزش آفرين بوده و به صرف چاپ چند مقاله کتابخانه اي دل خوش نکنند.
وي تاکيد که مي توان با توسعه مجازي سازي ارايه خدمات و فرآيند راهبري (منتورشيپ) سلامت محور در مراکز رشد و نوآوري انگيزه و اشتياق دوچنداني در جامعه علمي کشور به ويژه دانشجويان ايجاد کرد و عدالت در دسترسي و بهره مندي امکانات را بهبود بخشيد، ضمن آنکه حمايت از تربيت کارآفرين و ايجاد شرکت هاي زايشي (Spin Off) يا اشتقاقي که از دانشگاه ها يا مراکز فناوري-تحقيقاتي بيرون مي آيند، بايد در ماموريت و اولويت موسسات آموزش عالي قرار گيرند.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران اظهار اميدواري کرد که با برقراري تعاملات سازنده و هم افزايي ميان بخشي و بين رشته اي، کشور در راستاي اقتصاد دانش محور سوق داده شود
دکتر نصير دهقان در گفت و گو با خبرنگار علم و آموزش ايرنا از انعقاد قراردادهايي بين دانشگاه علوم پزشکي ايران با تعدادي از شرکتهاي فناور براي طراحي و توليد محصولات سلامت محور خبر داد و افزود: بيش از ?? هسته، واحد و شرکت فناور با مرکز رشد و نوآوري دانشگاه علوم پزشکي ايران قرارداد دارند که دو سوم آنها به طراحي خدمت و توليد محصولات سلامت محور مشغول هستند.
وي ادامه داد: رويکرد کنوني معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت مبني بر احصاي نيازهاي مبتني بر سلامت جامعه توسط واحدها و شرکت هاي دانش بنيان از يک سو و توليد محصولات و پوشش تقاضا و ارايه خدمات از سوي ديگر بايد بيش از گذشته در مسير ترجمان دانش و انتقال فناوري عمل کند.
دهقان به روي آوردن مردم به استفاده از شبکه هاي مجازي براي انجام امور روزانه اشاره کرد و گفت: با توجه به پاندمي کرونا طي ? سال گذشته، بهره مندي از محصولات پيشگيرانه و ارايه خدمات غيرحضوري در بستر وب توسعه قابل توجهي پيدا کرد، به نوعي که دريافت تقاضاهاي مجازي از سوي جامعه به دريافت انواع مشاوره، ويزيت و چکاپ هاي بهداشتي - درماني گسترده شد و به نظر مي رسد که اين تغيير رفتار به عادت ماندگارتر اقشار مردم بدل شده باشد.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران افزود: از سوي ديگر با توجه به انتقال آموزش ها به فضاي مجازي، ارتقاي سيستم هاي مرتبط با فرآيند ياددهي - يادگيري و ارزشيابي غيرحضوري دانش آموزان و دانشجويان بايد مورد توجه جدي استارتاپ ها، ذينفعان و بازيگران زيست بوم نوآوري - فناوري قرار گيرد.
رييس مرکز آموزش مهارت هاي باليني دانشگاه علوم پزشکي ايران افزود: در واقع با امکان سنجي، اولويت بندي و برنامه ريزي بايد اهداف دانشگاه هاي نسل سوم به منصه ظهور برسد. از اين رو تدارک سازوکار عملياتي جهت آموزش و ارتقاي توانمندي دانشجويان و اعضاي هيات علمي به فراخور پاسخ به نيازهاي آينده کشور از جمله خدمات مرتبط با جمعيت سالمند و بيماري هاي غيرواگير اهميت زيادي دارد.
وي تاکيد کرد: دانشگاه ها بايد با بهبود زمينه و بسترسازي مناسب در مسير گردآوري ايده هاي کاربردي و نوآورانه فعالان حوزه کسب و کار با تقويت ارتباط با صنعت قدم برداشته و فاصله ميان شرايط موجود و مطلوب را کاهش دهند. يکي از مهمترين محاسن اين رويکرد کمک به تجاري سازي محصولات و دستاوردهاي دانشگاهي است.
دهقان افزود: همچنين با تسهيل فرآيندهاي حضور تيم ها، استارتاپ ها و گسترش کيفي شرکت هاي دانش بنيان بايد بتوانند ارزش آفرين بوده و به صرف چاپ چند مقاله کتابخانه اي دل خوش نکنند.
وي تاکيد که مي توان با توسعه مجازي سازي ارايه خدمات و فرآيند راهبري (منتورشيپ) سلامت محور در مراکز رشد و نوآوري انگيزه و اشتياق دوچنداني در جامعه علمي کشور به ويژه دانشجويان ايجاد کرد و عدالت در دسترسي و بهره مندي امکانات را بهبود بخشيد، ضمن آنکه حمايت از تربيت کارآفرين و ايجاد شرکت هاي زايشي (Spin Off) يا اشتقاقي که از دانشگاه ها يا مراکز فناوري-تحقيقاتي بيرون مي آيند، بايد در ماموريت و اولويت موسسات آموزش عالي قرار گيرند.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران اظهار اميدواري کرد که با برقراري تعاملات سازنده و هم افزايي ميان بخشي و بين رشته اي، کشور در راستاي اقتصاد دانش محور سوق داده شود
: