• 1401/10/11 - 08:33
  • - تعداد بازدید: 296
  • - تعداد بازدید کنندگان: 286
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

کاتالیزور پزشکی مسیر پزشکی را هموارتر می کند

کاتالیزور پزشکی یعنی تیمی‌ که روند علم آموزی پزشکی را تسهیل می‌کند و هر آن چه که در این مسیر به آن نیاز دارید را در اختیارتان می‌گذارد تا مسیر پزشکی را هموارتر کند.

9563.mp3 کاتالیزور پزشکی مسیر پزشکی را هموارتر می کند

به گزارش مفدا ایران، مجموعه کاتالیزور که از دسته تولیدات علمی ویدیویی دانشجویی وابسته به انجمن علمی دانشجویان پزشکی است، توانسته به عنوان یکی از مجموعه‌های پرمخاطب در میان دانشجویان پزشکی این دانشگاه به عنوان مجموعه ویدیویی هدایت تحصیلی شناخته شود.

پدرام سلطانی، دانشجوخبرنگار مفدا ایران در گفت وگویی با مسئولین این پروژه به صحبت درباره هدف تشکیل این‌ مجموعه، تولیدات محتوایی و چالش‌هایی که با آن مواجه بوده‌اند پرداخت تا از تجربیات و نیازهای این این مجموعه دانشجویی مطلع شویم.

لطفا خودت آن را کوتاه معرفی کنید.

حانیه کریمی: دانشجوی ترم 5 پزشکی ورودی 1399 دانشگاه علوم پزشکی ایران و مدیر پرژه سابق تیم "کاتالیزور پزشکی" در سال 1400-1401 که به تازگی‌ فعالیت خودم را به عنوان مسئول کمیته مستقر آموزش پزشکی انجمن علمی‌ دانشجویان پزشکی شروع کرده‌ام.

محمدحسن دهقان بهابادی: دانشجوی پزشکی ورودی ۹۹، گوینده سابق و مدیرپروژه جدید تیم کاتالیزور هستم

و چه نیازی را دیدید که پراژه کاتالیزور را در حوزه آموزش پزشکی شروع کردید؟

کریمی: کاتالیزور پزشکی یعنی تیمی‌ که روند علم آموزی پزشکی را برایت آن تسهیل می‌کند و هر آن چه که در این مسیر به آن نیاز دارید را در اختیارتان می‌گذارد تا مسیر پزشکی را هموارتر کند.

شروع تشکیل این تیم با مسئول پروژه من صورت گرفت که برای برطرف کردن گوشه‌ای از چالش‌های دانشجویان پزشکی در این مسیر و کمک به آن ‌ها برای داشتن اطلاعات لازم برای برنامه‌ریزی آینده شروع به فعالیت کرد.

در واقع ما ابتدا با چالش‌هایی مثل از دست دادن فرصت‌های کسب امتیاز از سوی دانشجویان به دلیل آگاه نبودن از مزایا یا عدم آگاهی آن‌ها نسبت به ملزومات گذراندن یک دوره و شرایط عبور از آن به مراحل بعدی پزشکی رو به رو بودیم که همه اینها نیازمند بررسی‌ و رسیدگی بودند.

به همین جهت تیم ما در طی سال گذشته با محوریت تسهیل روند پزشکی محتواهایی برای افزایش آگاهی دانشجویان نسبت به مراحل مختلف رشته‌شان و راه‌های موثر سپری کردن مناسب این بازه‌ها تولید کردیم تا کسی در این مسیر سردرگم نباشد و بر شرایط احاطه داشته باشد.

تا اینجا چه فعالیت‌هایی داشتید؟ چه محتواهایی تولید شده و چه محتواهایی در دست تولید است؟

کریمی: تا به اینجا و در نخستین سال فعالیت تیم، ما برنامه انتشار ۹ محتوا برای معرفی روند پزشکی و معرفی دروس علوم پایه داشتیم که ۸ مورد از آن‌ها منتشر شده و یک مورد باقیمانده از این پروژه هم در حال تکمیل است.

عناوین محتواهای تولید شده عبارتند از:

  1. معرفی مقاطع مختلف پزشکی
  2. معرفی درس بیوشیمی‌
  3. معرفی درس آناتومی‌
  4. معرفی درس فیزیولوژی
  5. معرفی درس جنین‌شناسی و بافت‌شناسی
  6. معرفی دروس اپیدمیولوژی، اصول خدمات، آداب پزشکی، روان شناسی
  7. معرفی درس میکروب شناسی
  8. ایمونولوژی، پاتولوژی و فارماکولوژی

چرا انتخاب اسم کاتالیزور؟

کریمی: کلمه کاتالیزور را به خاطر مخاطبین مان دانشجوی پزشکی آن مرتبط با رشته‌شان انتخاب کردیم که در ذهنشان اسم کاتالیزور به عنوان تسهیل‌گر و کمک کننده در مسیر پزشکی نقش ببندد.

چرا یک دانشجو باید کاتالیزور را ببیند؟ جامعه مخاطب اختصاصی این محتواها چه کسانی هستند؟

کریمی: جامعه مخاطب اختصاصی این محتواها دانشجویان پزشکی در هر مقطعی هستند و کاتالیزور به آن‌ها کمک می‌کند راحت تر و هدفمند تر درس بخوانند و اطلاعات کافی راجع به بخش‌های مختلف دانشگاه مثل انجمن‌ها ، کمیته‌ها و.. به دست بیاورند و از ماهیت و شرایط برنامه‌های دانشجویی مثل برگزاری المپیادها آگاه شوند.

دهقان: همیشه یکی از اصلی ترین حس‌هایی که هر دانشجویی در زمان ورود به یک محیط جدید، از کلاس‌های آموزشی تا مسابقات و رقابت‌های دانشجویی و... تجربه می‌کند، سردرگمی است و در نتیجه این موضوع، نداشتن تمرکز و کند شدن فرایندهای تحصیلی را باعث می‌شود. اهمیت داشتن تمرکز و همینطور رو به رو شدن با محیط‌های جدید در مقاطع مختلف پزشکی، خیلی زیاد است و محتواهای کاتالیزور تولید شده‌اند تا این سردرگمی‌ را به حداقل برسانند و بازدهی فعالیت‌ها را برای دانشجویی که به دنبال پیشرفت هست، به بالاترین حد ممکن برسانند.

بدون شک یکی از مشکلات دانشجویان ورودی جدید سردرگمی تحصیلی است که مجموعه‌هایی چون کاتالیزور پزشکی و یا مصاحبه‌های دانشجوخبرنگاران مفدا در قالب پادکست سی‌مار می‌توانند راهنمای اولیه مناسبی برای این دانشجویان باشند. چه بازخوردی تا به اینجای پروژه از مخاطبین، اساتید و دانشگاه گرفته‌اید؟

دهقان: بازخوردهای مثبت مختلفی که هم از طریق فضای مجازی و هم از طریق صحبت‌های حضوری دریافت کردیم، برای ما بسیار دلنشین بودند، از جمله درخواست دانشجویان سایر دانشگاه‌های کشور برای در اختیار قرار دادن محتواها در صفحات انجمن‌هایشان و یا در خصوص محتوای بیوشیمی‌ که به دست استاد گروه بیوشیمی، دکتر نوربخش رسید، با تمجید و تشویق ویژه‌ای از آن استقبال شد.

چه نیازها و چالش‌هایی داشته‌اید که حل نشده باقی مانده است؟

یکی از اصلی‌ترین نیازهای ما، تیمی حرفه‌ای‌تر برای ساخت محتوا و تجهیزات مناسب جهت ضبط صوتی صدای محتواها است. گاهی کیفیت پایین صدای ویدیوها از جذابیت و کیفیت کار می‌کاهد و به دنبال حل این مشکلات هستیم.

همچنین نبود انتشار در فضاهایی رسمی‌تر از صفحات انجمن موجب عدم انتشار و شناخته شدن گسترده در دانشگاه‌های علوم پزشکی بوده است.

مطمئنا فضاهای مانند استودیو سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران یا مفدا ایران می‌توانند تجهیزات و فضای رسانه‌ای مناسبی برای تیم‌های دانشجویی در این دانشگاه باشند. با چه دانشجویانی در این پروژه همکاری کرده‌اید؟

کریمی: پروژه یک سال گذشته ما با محوریت تولید محتوا برای دانشجویان مقطع علوم پایه گذشت و در این مسیر تیم با انگیزه و هماهنگ کاتالیزور در کنار هم هر کدام مسئولیت بخشی از این دستاورد را داشتند که اعضای تیم به قرار زیر است:

سناریو نویسی : نیلوفر کاظم زاده (ورودی ۹۹ پزشکی)، موژان سادات قائمی‌ (ورودی ۹۸ پزشکی)

ادیت ویس : حسین شایسته (ورودی ۹۹ پزشکی)، هما عباسی (ورودی ۹۹ پزشکی)

طراحی ویدئو : هما عباسی (ورودی ۹۹ پزشکی) ، فاطمه کبری زاده (ورودی ۹۹ پزشکی) ، محمد حسن دهقان (ورودی ۹۹ پزشکی)، فاطمه مراغی (ورودی ۹۹ پزشکی)

گویندگی : محمد حسن دهقان، فرهاد سراجی (ورودی ۹۷ پزشکی)

طراح پوستر : مهسا همتی (ورودی ۹۹ پزشکی)

مدیر پروژه : حانیه کریمی‌ (ورودی ۹۹ پزشکی)

مسئول کمیته : زهرا نوری اعتماد (ورودی ۹۷ پزشکی)

همینطور برای تهیه محتواها از دوستانی که تجربیات مفیدی در زمینه نحوه درس خواندن و بهترین شیوه گذراندن ترم و فعالیت‌های مفید داشتن درخواست ویس کردیم تا تجربیات خودشان را در اختیار ما بگذارند و از صداهای ارسالی به طور مستقیم در محتواهایمان استفاده کردیم. این تجربیات غالبا از دانشجویانی با نمرات عالی تحصیلی گرفته شده است.

علاقه‌مندان به همکاری چطور می‌توانند با شما ارتباط بگیرند؟

دهقان: هرچه تیم ما بزرگ تر شود فعالیت‌ها و محتواهای باکیفیت تری ساخته خواهند شد. علاقه‌مندان به همکاری می‌توانند از طریق ارتباط با معاون روابط عمومی‌ انجمن در کانال تلگرامی‌ انجمن، با ما شروع به همکاری کنند:

https://t.me/iums_phep

همچنین فراخوان‌های جذب عضو رتا می‌توانید از طریق پست‌های اینستاگرامی دنبال کنید.

http://instagram.com/iums_imsa

ممنون و آرزوی موفقیت برای تیم شما.

تهیه مصاحبه: پدرام سلطانی، دانشجوخبرنگار مفداایران

 

 

  • گروه اخبار : گروه های محتوا,اخبار آموزشی ,اخبارمعاونت دانشجویی و فرهنگی
  • کد خبر : 9563
:
کلیدواژه ها
مرجان خرم
خبرنگار

مرجان خرم

نظرات

0 کامنت برای این مطلب وجود دارد

کامنت

Template settings