• 1400/06/01 - 04:26
  • - تعداد بازدید: 219
  • - تعداد بازدید کنندگان: 219
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

برگزاري چهارمين جشنواره دانشجويي توسعه آموزش

برگزاري چهارمين جشنواره دانشجويي توسعه آموزش

261860.mp3 برگزاري چهارمين جشنواره دانشجويي توسعه آموزش







کارگاه



در چهارمين جشنواره دانشجويي توسعه آموزش، مرحله اول داوري جشنواره در محورهاي فرايند آموزشي (? اثر)، ايده آموزشي (? اثر) و پژوهش در آموزش (? اثر) در قالب کليپ هاي تهيه شده دانشجويان پخش شد و در انتهاي جشنواره ? فرايند دانشجويي، ? ايده آموزشي و ? طرح پژوهش در آموزش به عنوان آثار برگزيده نهايي از مجموع ?? اثر ارسالي به دبيرخانه جشنواره، اعلام و جوايز نفيسي به تيم هاي دانشجويي ارائه دهنده اختصاص داده شد.




به گزارش مفدا تهران، مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، چهارمين جشنواره دانشجويي توسعه آموزش که در مرداد ???? به‌صورت مجازي و در بستر Skyroom برگزار شد.



پس از اعلام جدول زمانبندي جشنواره، دکتر اميرعلي سهراب پور، معاون آموزشي دانشگاه بر مشارکت فعالانه دانشجويان در حوزه آموزش تاکيد کرد و گفت: اين مشارکت به نشاط و خلاقيت دانشجويان و شور بخشيدن به روند آموزش مي انجامد و دانشجويان با تکنولوژي که منجر به کاربست فناوري هاي نوين در امر آموزش مي شود آشنا مي شوند و به پايش و ارزيابي فراگيران در سيستم آموزشي و انجام پژوهش هاي آموزشي و توليد و گسترش شواهد اين حوزه مي شود.



دکتر محبوبه مافي نژاد، مدير مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، از جمله رسالت هاي مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه را دخيل کردن دانشجويان در امر توسعه آموزش بيان کرد و گفت: مسئوليت سياستگذاري و برنامه ريزي در اين عرصه، به عهده واحد توانمندسازي و مشارکت آموزشي دانشجويان اين مرکز است. 



وي در ادامه، تنوع حوزه هاي فعاليت و مشارکت دانشجويان دانشگاه در حوزه آموزش علوم پزشکي را به عنوان يکي از شاخص هاي موفقيت مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکي تهران دانست. علاوه بر اين با اشاره بر لزوم داشتن شور و اشتياق دانشجويي، به مشارکت فعالانه و استفاده از روحيه خلاقانه در ارائه نظرات و پيشنهادات دانشجويان در اين راستا تاکيد کرد.



وي اذعان کرد: برنامه ريزي براي تقويت نقش فعال دانشجويان در فرايند ياددهي- يادگيري، نيازمند فراهم سازي بسترهايي براي تشويق، حمايت و قدرداني از فعاليت هاي شاخص دانشجويي است. به همين منظور جشنواره دانشجويي توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکي تهران به عنوان اولين جشنواره دانشجويي در حوزه آموزش پزشکي کشور از سال ???? برنامه ريزي و هر ساله برگزار مي شود. هدف اين جشنواره معرفي فعاليت هاي شاخص حوزه توسعه آموزش دانشجويي در سطح کلان منطقه ?? است. 



وي در پايان گزارش اجمالي از روند داوري چهارمين جشنواره دانشجويي توسعه آموزش ارائه داد.



سپس دکتر آذرخش مکري، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران، بر يافته هاي حوزه علوم شناختي و روان شناسي در زمينه کسب موفقيت تحصيلي اشاره کرد. 



وي در ادامه به تبيين نقش سه پديده و مولفه هيجاني، هوش شناختي و رفتاري پرداخت. ايشان اذعان کرد هر چند اين سه مولفه با هم همبستگي ندارند، اما ارتباطات خفيف و همسويي بين اين عوامل در کسب موفقيت وجود دارد. همچنين به اين موضوع اشاره شد که مسئله هوش تحصيلي نه تنها خاستگاه خانوادگي دارد، بلکه به رفاه و شرايط تحصيلي فرد نيز وابسته است؛ و يکي از عوامل تاثيرگذار در کسب موفقيت در طي دوران تحصيل است. به علاوه نمود هوش عاطفي در مقاطع تحصيلي- دانشگاهي کمتر بوده و سهم آن در کسب موفقيت بعد از دوران فارغ التحصيلي پررنگ مي شود. به همين دليل ممکن است افراد نخبه و برجسته دانشگاه، پس از فراغت از تحصيل با افت عملکرد شغلي و چالش در برقراري روابط اجتماعي با ديگران مواجه شوند. همچنين شواهد مبين اين يافته است که ميزان رضايت از زندگي افراد در دهه هاي سي تا چهل زندگي، بيش از ساير عوامل به مهارت مديريت هيجاني وابسته است. بنابراين اين سه مولفه يا در ارتباط با هم يا در تقابل با هم در بخش هاي مختلف زندگي در کسب موفقيت ايفاي نقش مي کنند.



در ادامه دکتر عظيم ميرزازاده، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران، به‌صورت اجمالي به اصول هفت گانه آموزش مؤثر اشاره کرد.



وي يادگيري دانشجو محور را به معناي شناخت نياز آموزشي توسط دانشجويان دانست که از طريق آن فراگيران به نقطه‌اي خواهند رسيد که براي برطرف کردن نيازهاي آموزشي خود، اهداف يادگيري‌شان را تنظيم مي‌کنند. در اين فرايند نظام آموزشي نيز بايد شرايط را به‌گونه‌اي فراهم آورد که از دانشجو، بازخوردهاي لازم را جهت بهبود فرايند آموزشي دريافت نمايد. درعين‌حال دانشجو با تقويت روحيه بازخورد جويي بتواند از همتايان و اساتيد خود نيز بازخوردهاي مؤثر را دريافت کند. 



وي در ادامه به اهميت کسب توانمندي بازانديشي در جهت استفاده از اين مهارت در مسير تعالي تحصيلي و حرفه‌اي تاکيد کرد.



سپس آثار راه‌يافته از مرحله اول داوري جشنواره در محورهاي فرايند آموزشي (? اثر)، ايده آموزشي (? اثر) و پژوهش در آموزش (? اثر) در قالب کليپ‌هاي تهيه‌شده توسط دانشجويان پخش شد و در انتهاي جشنواره ? فرايند دانشجويي، ? ايده آموزشي و ? طرح پژوهش در آموزش به‌عنوان آثار برگزيده نهايي از مجموع ?? اثر ارسالي به دبيرخانه جشنواره، اعلام و جوايز نفيسي به تيم‌هاي دانشجويي ارائه دهنده اختصاص داده شد.



عناوين آثار برگزيده به تفکيک محورهاي جشنواره به شرح ذيل است:




محور فرايند آموزشي:



رتبه يک: طراحي، اجرا و ارزشيابي دوره آموزشي مهارت‌ کمک‌هاي اوليه سلامت روان با هدف توانمندسازي دانشجويان رشته‌هاي علوم پزشکي/ دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي ايران




رتبه دو: فرايند ارزشيابي عملکرد اساتيد دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي تهران/ دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي تهران




محور ايده نوآورانه آموزشي:



رتبه يک: تقويت سيستم مجازي حمايت از دانشجويان مبتني بر سامانه «با پاندمي»، بازي انگيزشي و پشتيباني آموزشي بر اساس نياز دانشجو و متناسب با يادگيري او/ دانشکده‌هاي پزشکي و دندانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران




رتبه دو (به‌صورت مشترک): سامانه بازي وار شده منتوريار جهت آموزش، انطباق و ارتباط منتورها و منتي‌ها/ دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي ايران




رتبه دو (به‌صورت مشترک): آموزش باليني دانشجويان فيزيوتراپي در بخش نورولوژي با استفاده از نرم‌افزار  شبيه‌ساز محيط باليني/ دانشکده‌هاي پيراپزشکي و توانبخشي دانشگاه علوم پزشکي تهران




محور طرح پژوهش در آموزش:



تبيين عوامل مؤثر بر اجراي جشنواره آموزشي ابن‌سينا از ديدگاه دانشجويان و مرور متون/ دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي تهران




توضيح اينکه در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکي تهران، کميته دانشجويي دانشگاه و کارگروه‌هاي دانشجويي توسعه آموزش دانشکده‌ها در ارتباط مستقيم با مرکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش دانشکده‌ها هستند و به تبيين چالش‌هاي آموزشي موجود و ارائه راهکارهاي سازنده مبتني بر شواهد روز دنيا در حوزه آموزش پزشکي مي‌پردازند.




  • گروه اخبار : [اخبار پايگاه]
  • کد خبر : 261860
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

Template settings