به گزارش دانشگاه استنفورد
نام دکتر خليل قاسمي فلاورجاني فوق تخصص شبکيه در بين دو درصد دانشمند برتر جهان قرار گرفت
نام دکتر خليل قاسمي فلاورجاني فوق تخصص شبکيه در بين دو درصد دانشمند برتر جهان قرار گرفت
261604.mp3
نام دکتر خليل قاسمي فلاورجاني فوق تخصص شبکيه در بين دو درصد دانشمند برتر جهان قرار گرفت
دکتر قاسمي فلاورجاني در جمع ? درصد دانشمندان برتر جهان
دکتر قاسمي فلاورجاني در جمع ? درصد دانشمندان برتر جهان
دکتر خليل قاسمي فلاورجاني که چندي پيش در زمره ? درصد دانشمندان برتر جهان توسط دانشگاه استنفورد انتخاب شد، متخصص چشم، فلوشيپ بيماريهاي شبکيه و ليزر و مديرگروه چشم دانشگاه علوم پزشکي ايران است. عمده کارهاي تحقيقاتي وي نيز بر بيماريهاي چشم و به خصوص شبکيه متمرکز است.
دکتر قاسمي فلاورجاني حدود ??? مقاله دارد و در عين حال از سال ???? به عنوان سردبير مجله علمي انجمن چشم پزشکي ايران به نام Journal of Current Ophthalmology که جايگاه بسيار خوبي در بين مجلات چشمپزشکي دنيا پيدا کرده و به عنوان يکي از بهترين مجلات در خاورميانه است، فعاليت ميکند.
اين استاد دانشگاه علوم پزشکي ايران، دوبار در جشنواره رازي که بالاترين جشنواره تحقيقاتي علوم پزشکي ايران است، جايزه محقق برگزيده را از آن خود کرده است.
دکتر خليل قاسمي فلاورجاني در گفتوگو با روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي ايران، درباره انتخابش در ميان ? درصد دانشمندان برتر جهان توسط دانشگاه استنفورد، گفت: در حقيقت يک کار تحقيقاتي بوده که در دانشگاه استنفورد انجام شده است. به طوري که طي اين اقدام، هشت ميليون محققي را که در کل جهان در همه رشتهها و زمينههاي علمي وجود دارد و حداقل پنج مقاله داشتهاند، بررسي کردند و سپس از بين اين افراد، بر اساس کارهاي علمي که انجام دادهاند و ضريب تاثير اقدامات علميشان که بر اساس استناداتشان انجام شده، شاخصهاي جديدي را محاسبه کردند که جايگاه هر محقق و دانشمند را در بين کل اين هشت ميليون دانشمند نشان دهد.
وي افزود: بر اين اساس بيش از ??? هزار نفر را در همه رشتههاي پزشکي و غيرپزشکي که در رشته خودشان برگزيده بودند، انتخاب و ليست کردند که از ايران فقط سه نفر در رشته چشمپزشکي در اين ليست جاي گرفتند. از اين سه نفر يک نفر از دانشگاه تهران و يک نفر از دانشگاه شهيد بهشتي انتخاب شدند و اينجانب هم از دانشگاه علوم پزشکي ايران جزو برگزيدگان اين ليست هستيم.
دکتر قاسمي فلاورجاني درباره جايگاه ايران در حوزه چشمپزشکي، گفت: اگر در سطح جهاني نگاه کنيم، ما جزو کشورهايي هستيم که از نظر آموزش عملي و تئوري چشم پزشکي در جايگاه بسيار خوبي قرار داريم.زيرا مباني چشمپزشکيمان را بر اساس معيارهاي بينالمللي طراحي کرديم و سعي کرديم تا بر همين اساس هم حرکت کنيم. به همين دليل جايگاه ايران در حوزه آموزش چشمپزشکي بسيار خوب است.
وي ادامه داد: از نظر تحقيقات در حوزه چشمپزشکي، بستگي به مرکزي دارد که تحقيقات در آن انجام ميشود. بايد توجه کرد که رشته چشمپزشکي وابستگي زيادي به تکنولوژي و دستگاه دارد. اگر ما به دستگاههاي جديد و تکنولوژيهاي جديد دسترسي داشته باشيم، هم در زمينه درماني، هم در زمينه تحقيقاتي و به تبع آن آموزشي ميتوانيم به سرعت جايگاهمان را ارتقاء دهيم. در حالي که متاسفانه در سالهاي اخير به دليل مباحث مالي که اتفاق افتاده، مقداري ازاين نظر تحت فشار هستيم که ميتواند بر روي خدمات درماني و آموزشي هم اثراتي بگذارد که البته هنوز اين اثرات ملموس نيست، اما اگر اين روند ادامه يابد، ممکن است اين اثرات را در سالهاي آينده شاهد باشيم. به عنوان مثال همه اعمال جراحي ما وابسته به دستگاه است و قيمت اين دستگاهها بسيار بالاست. بنابراين هم از نظر تحريمهاي بينالمللي تحت فشار هستيم و هم از نظر هزينهاي که بايد پرداخت کنيم، به دليل مشکلات مالي و نوساناتي که در قيمت ارز وجود دارد، تحت فشار قرار ميگيريم. ما از نظر سواد علمي و مهارت عملي چيزي کم نداريم، آنچه ما را تحت تاثير قرار ميدهد، دسترسي به امکانات و وسايل است.
دکتر قاسمي فلاورجاني در ادامه صحبتهايش گفت: بايد توجه کرد که تحقيقات اقدامي تيمي و گروهي است. به طوري که يک گروهي بايد شرايط را فراهم کنند تا يک نفر محقق بتواند کار کند و اين محقق از وسايل و امکانات و شرايطي که مسئولان فراهم کردند، استفاده کند همچنين همکاري دانشجويان، استاتيد يا گروههاي ديگري که به محقق کمک ميکنند نيز حائز اهميت است.
وي تاکيد کرد: بنابراين مهم است که بدانيم کمکها و برنامهريزي مسئولان جهت پرورش استعدادهاي پژوهشي و در جهتدهي استعدادها بسيار مهم است. گرچه پتانسيل و نيروي اصلي که منجر به رشد شخص ميشود، در خود فرد نهفته است و بايد اين شرايط را در خودش بپروراند تا به يک محقق برگزيده بدل شود، اما شرايط محيطي و برنامهريزي مسئولان براي پرورش اين شخص و کمک همکاران بسيار مهم است. خوشحالم که در سالهايي که در دانشگاه علوم پزشکي ايران بودم، اساتيد و مسئولان ما با وجود همه چالشهايي که داشتند، شرايط را فراهم کردند تا کار کنيم. بر اين اساس از همه مسئولان و اساتيدم که به من کمک کردند، تشکر ميکنم. تعداد عمدهاي از دستياران و دانشجويان نيز به ما کمک کردند که همه اينها در رسيدن به اين دستاورد بسيار تاثيرگذار بودند که از همه آنها تشکر ميکنم.
: