گروه گوش و حلق و بيني دانشگاه علوم پزشکي ايران، سرآمد علمي و پژوهشي کشور
گروه گوش و حلق و بيني دانشگاه علوم پزشکي ايران، سرآمد علمي و پژوهشي کشور
261478.mp3
گروه گوش و حلق و بيني دانشگاه علوم پزشکي ايران، سرآمد علمي و پژوهشي کشور
گروه گوش و حلق و بيني دانشگاه علوم پزشکي ايران، سرآمد علمي و پژوهشي کشور
در ادامه معرفي گروه هاي آموزش دانشگاه علوم پزشکي ايران، اين بار به سراغ گروه گوش، حلق و بيني رفتيم. گروهي که از نظر پژوهشي در سامانه علم سنجي وزارت بهداشت در صدر قرار دارد، قطب علمي سلامت گوش و شنوايي کشور است و براي سومين بار به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهاني در سلامت گوش و شنوايي و مدير منطقه مديترانه شرقي انتخاب شده است.
براي آشنايي بيشتر با اين گروه با دکتر علي محمد اصغري؛ مدير گروه و متخصص گوش و حلق و بيني و فوق تخصص گوش و قاعده جمجمه گفتگو کرديم.
آقاي دکتر اصغري درباره تاريخچه گروه گوش، حلق و بيني در دانشگاه علوم پزشکي ايران توضيح بفرماييد.
بخش جراحي سر و گردن، از ابتدا با چند تخت محدود، در مراکزي مثل فيروزگر و مجتمع رسول اکرم (ص) وجود داشت. آموزش هاي تخصصي گوش و حلق و بيني هم از سال ?? در بيمارستان رهنمون آغاز شده بود که پس از شکل گيري مجتمع حضرت رسول (ص) و تامين تجهيزات کامل اتاق عمل با حمايت دکتر خسروي، رييس وقت دانشگاه، جذب دانشجو در دوره تخصصي آغاز شد. سال ???? اولين مرکز تحقيقات گوش و حلق و بيني را راه اندازي کرديم و از سال ?? به عنوان قطب علمي سلامت گوش و شنوايي کشور فعاليت داريم.
چند نفر عضو هيات علمي و دانشجو داريد و در چه رشته هايي دانشجوي فلوشيپ پذيرش مي شوند؟
اين گروه ?? عضو هيات علمي در بيمارستانهاي حضرت رسول (ص) و فيروزگر دارد و ? نفر هم در مراکز تحقيقاتي گروه فعاليت مي کنند. در هر دوره ? نفر دستيار گوش و حلق و بيني و ? نفر دانشجوي فلوشيپ در رشته هاي گوش، بيني و سينوس، حنجره و سر و گردن؛ هر کدام يک نفر پذيرش مي کنيم.
براي آشنايي بيشتر با اين گروه با دکتر علي محمد اصغري؛ مدير گروه و متخصص گوش و حلق و بيني و فوق تخصص گوش و قاعده جمجمه گفتگو کرديم.
آقاي دکتر اصغري درباره تاريخچه گروه گوش، حلق و بيني در دانشگاه علوم پزشکي ايران توضيح بفرماييد.
بخش جراحي سر و گردن، از ابتدا با چند تخت محدود، در مراکزي مثل فيروزگر و مجتمع رسول اکرم (ص) وجود داشت. آموزش هاي تخصصي گوش و حلق و بيني هم از سال ?? در بيمارستان رهنمون آغاز شده بود که پس از شکل گيري مجتمع حضرت رسول (ص) و تامين تجهيزات کامل اتاق عمل با حمايت دکتر خسروي، رييس وقت دانشگاه، جذب دانشجو در دوره تخصصي آغاز شد. سال ???? اولين مرکز تحقيقات گوش و حلق و بيني را راه اندازي کرديم و از سال ?? به عنوان قطب علمي سلامت گوش و شنوايي کشور فعاليت داريم.
چند نفر عضو هيات علمي و دانشجو داريد و در چه رشته هايي دانشجوي فلوشيپ پذيرش مي شوند؟
اين گروه ?? عضو هيات علمي در بيمارستانهاي حضرت رسول (ص) و فيروزگر دارد و ? نفر هم در مراکز تحقيقاتي گروه فعاليت مي کنند. در هر دوره ? نفر دستيار گوش و حلق و بيني و ? نفر دانشجوي فلوشيپ در رشته هاي گوش، بيني و سينوس، حنجره و سر و گردن؛ هر کدام يک نفر پذيرش مي کنيم.
درباره وضعيت حال حاضر فعاليت هاي پژوهشي، علمي اعضا هيات علمي و خدمات درماني گروه بفرماييد.
بر اساس سامانه علم سنجي وزارت بهداشت، در حال حاضر از يک گروه با ?? عضو هيات علمي، ? نفر شامل آقايان دکتر محمد فرهادي، دکتر سيد کامران کامروا و دکتر احمد دانشي، جزء ? پژوهشگر برتر کشور و همچنين ? نفرشان جزء ?? نفر برتر کشورند. برخي اقدامات درماني و آموزشي مهم در حوزه گوش و حلق و بيني مثل دوره فلوشيپ گوش و حلق و بيني، فلوشيپ گوش و حنجره و جراحي سر و گردن، کار با ليزر و کاشت حلزون شنوايي براي اولين بار در کشور در بخش ما انجام شده، از جمله جراحي اندوسکوپي سينوس، کاشت حلزون، کاشت پروتز ساقه مغز، فتودايناميک تراپي در درمان بدخيمي هاي سطحي، تستهاي بويايي که اکنون مرجع پزشکي قانوني است و خاص کشورمان بومي سازي کرده ايم. همچنين بسياري از متخصصان کشور در اين گروه آموزش ديده اند.
به عنوان قطب علمي سلامت گوش و شنوايي کشور، براي سومين بار به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهاني در سلامت گوش و شنوايي و مدير منطقه مديترانه شرقي (امرو) انتخاب شده ايم. در حال حاضر بخش گوش،حلق و بيني بيمارستان حضرت رسول (ص) داراي ?? تخت و پنج اتاق عمل است که به صورت منظم به بيماران خدمات ارائه مي کند.
سطح خدماتي که در گروه انجام مي دهيد در مقايسه با کشور هاي منطقه و جهان در چه جايگاهي قرار دارد؟
بيشتر خدماتي که در کشورهاي پيشرفته دنيا انجام مي شود در گروه ما نيز وجود دارد. ما در فلپ هاي آزاد سرآمد هستيم، رشته بيني و سينوس ما در جراحي پيشرفته قاعده جمجمه پيشرو است و گروه گوش ما در انجام تمام پروتز هاي ناشنوايي کاشت حلزون، کاشت ساقه مغز و سمعک هاي قابل کاشت توانمند است.
اهداف راهبردي گروه شما چيست؟
مهمترين برنامه هاي راهبردي گروه ما تا سال ???? ؛ ارتقا سواد سلامت مردم در زمينه پيشگيري از اختلالات گوش، گلو و بيني، افزايش ايمني بيماران و کمترين ميزان عفونت بيمارستاني، افزايش رضايت مخاطبان شامل بيماران و همکاران، تطابق ?? درصد از پايان نامه هاي دانش آموختگان گروه با اولويت هاي تحقيقاتي خدمات اين رشته در کشور و نياز هاي جامعه، کسب مرجعيت به روز رساني متخصصان گوش، گلو و بيني و جراحي سر و گردن در سطح منطقه و جذب دانشجوي خارجي است که با همت همه اعضاي هيات علمي ، دانشجويان و کارکنان تلاش مي کنيم، عليرغم محدوديت هاي ناشي از شيوع کرونا به آنها دست يابيم.
پاندمي کرونا چه پيامد هايي براي فعاليت هاي گروه داشته و چه اقداماتي براي مقابله با آن انجام داده ايد؟
پاندمي کرونا مثل همه دانشگاه ها و مراکز آموزشي درماني جهان فعاليت هاي آموزشي ما را هم تحت تاثير قرار داده و به خصوص کاهش تعداد بيماران که به خاطر ترس از کرونا کارهاي درماني خود را به تاخير انداخته اند، مشکلاتي را ايجاد کرده است. با تلاش همکاران، گروه ما در برگزاري همايشهاي ملي و بين المللي هميشه فعالانه مشارکت داشته و در شرايط فعلي نيز برنامه هاي وبيناري زيادي برگزار کرده ايم. بسياري از آموزشهاي گروه به صورت مجازي در حال ارائه است و سعي مي کنيم آموزش هاي عملي و جراحي ها، براي دستياران و فلو ها ادامه يابد تا آموزش انها کمتر دچار اختلال شود.
با شيوع کرونا اساتيد و دستياران گروه پا به پاي گروه هاي درگير در ويزيت و درمان بيماران کرونايي فعاليت داشته اند که اميدواريم با فروکش پاندمي، فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي گروه بتواند بر مسير جهشي خود ادامه يابد.
ضمنا اولين پژوهش اپيدميولوژيک، از نظر از دست رفتن بويايي ناشي از بيماري کووويد ?? در گروه ما انجام شد و تاکنون بيش از ?? ارجاع به مقاله منتشر شده ما در جهان انجام شده است.
در راستاي رويکرد دانشگاه براي حرکت به سوي دانشگاه نسل سوم، چه برنامه هايي در گروه شما وجود دارد؟
به نظر من در طبابت که يک موضوع خدماتي در زمينه سلامت است، شايد حرکت به سوي دانشگاه نسل چهارم مناسب تر باشد. دانشگاه نسل چهارم دانشگاهي است که سعي ميکند تا به صورت فعالانه پاسخگوي نياز هاي جامعه باشد و روي حل آن ها تمرکز کند. ايجاد يک جامعه بهتر هدف غايياي است که دانشگاه نسل چهارم پيگير آن است.
چه مشکلاتي از جامعه درحوزه گروه شما وجود دارد که بايد به حل آن پرداخت؟
ما در گروه گوش و حلق و بيني، دو مرکز تحقيقاتي داريم که شامل مراکز «قاعده و جمجمه» و «گوش، گلو، بيني و سر و گردن» مي شوند. اين دو با مرکز تحقيقات چشم مجموعاً پژوهشکده حواس پنج گانه را تشکيل مي دهند. در اين مراکز تلاش مي کنيم به عنوان گروه همکار با سازمان جهاني بهداشت؛ براي پيشگيري، آموزش و درمان کم شنوايي و ناشنوايي که از مشکلات شايع در جامعه است، کار کنيم.
بر اساس سامانه علم سنجي وزارت بهداشت، در حال حاضر از يک گروه با ?? عضو هيات علمي، ? نفر شامل آقايان دکتر محمد فرهادي، دکتر سيد کامران کامروا و دکتر احمد دانشي، جزء ? پژوهشگر برتر کشور و همچنين ? نفرشان جزء ?? نفر برتر کشورند. برخي اقدامات درماني و آموزشي مهم در حوزه گوش و حلق و بيني مثل دوره فلوشيپ گوش و حلق و بيني، فلوشيپ گوش و حنجره و جراحي سر و گردن، کار با ليزر و کاشت حلزون شنوايي براي اولين بار در کشور در بخش ما انجام شده، از جمله جراحي اندوسکوپي سينوس، کاشت حلزون، کاشت پروتز ساقه مغز، فتودايناميک تراپي در درمان بدخيمي هاي سطحي، تستهاي بويايي که اکنون مرجع پزشکي قانوني است و خاص کشورمان بومي سازي کرده ايم. همچنين بسياري از متخصصان کشور در اين گروه آموزش ديده اند.
به عنوان قطب علمي سلامت گوش و شنوايي کشور، براي سومين بار به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهاني در سلامت گوش و شنوايي و مدير منطقه مديترانه شرقي (امرو) انتخاب شده ايم. در حال حاضر بخش گوش،حلق و بيني بيمارستان حضرت رسول (ص) داراي ?? تخت و پنج اتاق عمل است که به صورت منظم به بيماران خدمات ارائه مي کند.
سطح خدماتي که در گروه انجام مي دهيد در مقايسه با کشور هاي منطقه و جهان در چه جايگاهي قرار دارد؟
بيشتر خدماتي که در کشورهاي پيشرفته دنيا انجام مي شود در گروه ما نيز وجود دارد. ما در فلپ هاي آزاد سرآمد هستيم، رشته بيني و سينوس ما در جراحي پيشرفته قاعده جمجمه پيشرو است و گروه گوش ما در انجام تمام پروتز هاي ناشنوايي کاشت حلزون، کاشت ساقه مغز و سمعک هاي قابل کاشت توانمند است.
اهداف راهبردي گروه شما چيست؟
مهمترين برنامه هاي راهبردي گروه ما تا سال ???? ؛ ارتقا سواد سلامت مردم در زمينه پيشگيري از اختلالات گوش، گلو و بيني، افزايش ايمني بيماران و کمترين ميزان عفونت بيمارستاني، افزايش رضايت مخاطبان شامل بيماران و همکاران، تطابق ?? درصد از پايان نامه هاي دانش آموختگان گروه با اولويت هاي تحقيقاتي خدمات اين رشته در کشور و نياز هاي جامعه، کسب مرجعيت به روز رساني متخصصان گوش، گلو و بيني و جراحي سر و گردن در سطح منطقه و جذب دانشجوي خارجي است که با همت همه اعضاي هيات علمي ، دانشجويان و کارکنان تلاش مي کنيم، عليرغم محدوديت هاي ناشي از شيوع کرونا به آنها دست يابيم.
پاندمي کرونا چه پيامد هايي براي فعاليت هاي گروه داشته و چه اقداماتي براي مقابله با آن انجام داده ايد؟
پاندمي کرونا مثل همه دانشگاه ها و مراکز آموزشي درماني جهان فعاليت هاي آموزشي ما را هم تحت تاثير قرار داده و به خصوص کاهش تعداد بيماران که به خاطر ترس از کرونا کارهاي درماني خود را به تاخير انداخته اند، مشکلاتي را ايجاد کرده است. با تلاش همکاران، گروه ما در برگزاري همايشهاي ملي و بين المللي هميشه فعالانه مشارکت داشته و در شرايط فعلي نيز برنامه هاي وبيناري زيادي برگزار کرده ايم. بسياري از آموزشهاي گروه به صورت مجازي در حال ارائه است و سعي مي کنيم آموزش هاي عملي و جراحي ها، براي دستياران و فلو ها ادامه يابد تا آموزش انها کمتر دچار اختلال شود.
با شيوع کرونا اساتيد و دستياران گروه پا به پاي گروه هاي درگير در ويزيت و درمان بيماران کرونايي فعاليت داشته اند که اميدواريم با فروکش پاندمي، فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي گروه بتواند بر مسير جهشي خود ادامه يابد.
ضمنا اولين پژوهش اپيدميولوژيک، از نظر از دست رفتن بويايي ناشي از بيماري کووويد ?? در گروه ما انجام شد و تاکنون بيش از ?? ارجاع به مقاله منتشر شده ما در جهان انجام شده است.
در راستاي رويکرد دانشگاه براي حرکت به سوي دانشگاه نسل سوم، چه برنامه هايي در گروه شما وجود دارد؟
به نظر من در طبابت که يک موضوع خدماتي در زمينه سلامت است، شايد حرکت به سوي دانشگاه نسل چهارم مناسب تر باشد. دانشگاه نسل چهارم دانشگاهي است که سعي ميکند تا به صورت فعالانه پاسخگوي نياز هاي جامعه باشد و روي حل آن ها تمرکز کند. ايجاد يک جامعه بهتر هدف غايياي است که دانشگاه نسل چهارم پيگير آن است.
چه مشکلاتي از جامعه درحوزه گروه شما وجود دارد که بايد به حل آن پرداخت؟
ما در گروه گوش و حلق و بيني، دو مرکز تحقيقاتي داريم که شامل مراکز «قاعده و جمجمه» و «گوش، گلو، بيني و سر و گردن» مي شوند. اين دو با مرکز تحقيقات چشم مجموعاً پژوهشکده حواس پنج گانه را تشکيل مي دهند. در اين مراکز تلاش مي کنيم به عنوان گروه همکار با سازمان جهاني بهداشت؛ براي پيشگيري، آموزش و درمان کم شنوايي و ناشنوايي که از مشکلات شايع در جامعه است، کار کنيم.
چه مشکلات و کمبود هايي در گروه داريد؟
واقعا کمبودي از نظر دانش و مهارت وجود ندارد. در دسترس بودن تجهيزات و توان مالي بيماران محدوديت ما براي ارائه بيشتر خدمات است. تجهيزات اتاق هاي عمل ما محدود است و با کمک خيرين که هميشه ياريگر ما بوده اند تهيه شده، اما اگر روزي تجهيزات مشکلي پيدا کنند و خيري براي کمک نباشد، با بودجه هاي دولتي امکان جايگزيني آن را نداريم. ساختمان و تجهيزات درمانگاه نيز نياز به بازسازي دارد که اميدواريم بتوانيم براي رفاه حال بيماران و ارائه بهتر خدمات، بودجه لازم فراهم شود.
يکي ديگر از مشکلات ما پذيرش خارج از ظرفيت دستيار است. گاهي بر اساس ضرورت آني و يا مسايل ديگر قواعد و قوانين تغيبر مي کند و تعداد دستياران پذيرش شده خارج از ظرفيت گروه است. ظرفيت آموزشي ما بستگي به تعداد بيماران، تعداد بيمارستانها، تجهيزات و تعداد اساتيد دارد و اگر اين نسبت رعايت نشود منجر به کاهش کيفيت آموزشي دانشجويان مي شود زيرا اگر دانشجويي به اندازه لازم ويزيت بيمار و کمک به عمل جراحي انجام ندهد، مهارت و اعتماد به نفس لازم را پيدا نخواهد کرد.
در پايان اگر صحبتي داريد مي شنويم.
هدف اول دانشگاه، آموزش و پژوهش است اما هم اکنون مشکلات مالي ناشي از وظايف درماني دانشگاه ها، باعث آسيب به وظايف آموزشي و پژوهشي دانشگاه ها شده است. بايد بخش آموزش و پژوهش از درمان جدا شود. همچنين جذب هيات علمي شايسته، تحت تاثير اقتصاد قرار گرفته و به خاطر مشکلات مالي، در برخي شهرستانها کسي حاضر نيست کار خصوصي را رها کند و هيات علمي شود و افرادي که مي آيند معمولا دانش و مهارت کافي را براي آموزش و پژوهش ندارند. کم کم اين مشکل به دانشگاه هاي بزرگ هم مي رسد و دانشجوياني تربيت خواهند شد که از دانش و مهارت کافي برخوردار نيستند. بايد اين موضوعات تا دير نشده مورد توجه قرار گيرد.
واقعا کمبودي از نظر دانش و مهارت وجود ندارد. در دسترس بودن تجهيزات و توان مالي بيماران محدوديت ما براي ارائه بيشتر خدمات است. تجهيزات اتاق هاي عمل ما محدود است و با کمک خيرين که هميشه ياريگر ما بوده اند تهيه شده، اما اگر روزي تجهيزات مشکلي پيدا کنند و خيري براي کمک نباشد، با بودجه هاي دولتي امکان جايگزيني آن را نداريم. ساختمان و تجهيزات درمانگاه نيز نياز به بازسازي دارد که اميدواريم بتوانيم براي رفاه حال بيماران و ارائه بهتر خدمات، بودجه لازم فراهم شود.
يکي ديگر از مشکلات ما پذيرش خارج از ظرفيت دستيار است. گاهي بر اساس ضرورت آني و يا مسايل ديگر قواعد و قوانين تغيبر مي کند و تعداد دستياران پذيرش شده خارج از ظرفيت گروه است. ظرفيت آموزشي ما بستگي به تعداد بيماران، تعداد بيمارستانها، تجهيزات و تعداد اساتيد دارد و اگر اين نسبت رعايت نشود منجر به کاهش کيفيت آموزشي دانشجويان مي شود زيرا اگر دانشجويي به اندازه لازم ويزيت بيمار و کمک به عمل جراحي انجام ندهد، مهارت و اعتماد به نفس لازم را پيدا نخواهد کرد.
در پايان اگر صحبتي داريد مي شنويم.
هدف اول دانشگاه، آموزش و پژوهش است اما هم اکنون مشکلات مالي ناشي از وظايف درماني دانشگاه ها، باعث آسيب به وظايف آموزشي و پژوهشي دانشگاه ها شده است. بايد بخش آموزش و پژوهش از درمان جدا شود. همچنين جذب هيات علمي شايسته، تحت تاثير اقتصاد قرار گرفته و به خاطر مشکلات مالي، در برخي شهرستانها کسي حاضر نيست کار خصوصي را رها کند و هيات علمي شود و افرادي که مي آيند معمولا دانش و مهارت کافي را براي آموزش و پژوهش ندارند. کم کم اين مشکل به دانشگاه هاي بزرگ هم مي رسد و دانشجوياني تربيت خواهند شد که از دانش و مهارت کافي برخوردار نيستند. بايد اين موضوعات تا دير نشده مورد توجه قرار گيرد.
مصاحبه: مجيد نظامي
عکس: ابراهيم همتي
عکس: ابراهيم همتي
: