• 1400/07/03 - 08:59
  • - تعداد بازدید: 197
  • - تعداد بازدید کنندگان: 197
  • زمان مطالعه: 13 دقیقه

زمان کلاس دانشگاهها کوتاه شد/ممنوعيت حضور استاد و دانشجوي کرونايي

زمان کلاس دانشگاهها کوتاه شد/ممنوعيت حضور استاد و دانشجوي کرونايي

261910.mp3 زمان کلاس دانشگاهها کوتاه شد/ممنوعيت حضور استاد و دانشجوي کرونايي







پروتکل هاي بهداشتي دانشگاه ها



پروتکل بهداشتي مبارزه با بيماري کرونا در دانشگاه‌ها، مراکز آموزشي و تحقيقاتي کشور منتشر شد و بر اساس آن حضور استاد و دانشجوي مبتلا به کرونا تحت هر شرايطي در دانشگاه ممنوع است.






به گزارش مفداايران به نقل از خبرگزاري مهر، پروتکل بهداشتي مبارزه با بيماري کرونادر دانشگاه‌ها، مراکز آموزشي و تحقيقاتي از سوي معاونت بهداشت وزارت بهداشت با عنوان نسخه شهريور ???? منتشر شد.



با توجه به اجرا و تکميل برنامه واکسيناسيون دانشگاهيان و با توجه به آغاز سال تحصيلي ????- ???? با اولويت آموزش حضوري دانشجويان در دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها، مراکز آموزشي و تحقيقاتي به عنوان اماکن تجمعي، فراهم کردن شرايط لازم براي حفظ سلامت اساتيد دانشجويان و ساير کارکنان به منظور کاهش مواجهه با قطع زنجيره تماس بيماري کوويد ?? از اهميت بسزايي برخوردار است.



در اين راستا ضرورت دارد علاوه بر رعايت اصول بهداشتي، مقررات ويژه از طريق فاصله گذاري فيزيکي، براي کاهش مواجهات متناسب با سطح اضطرار و درجه اهميت فعاليت‌هاي آموزشي و مهارتي در نظر گرفته شود.



توجه به پيشگيري از تجمع، رعايت فاصله گذاري مناسب فيزيکي در تعاملات بين فردي، ترددها، تهويه مناسب، شستن دست‌ها و استفاده از وسايل حفاظت فردي از قبيل ماسک براي همه افراد در مراکز مذکور مورد تاييد اين پروتکل است.



«ستاد مديريت کرونا ويژه دانشگاه» در دانشگاه‌ها تشکيل شود



همچنين لازم است هر يک از دانشگاه‌ها و دانشکده‌هاي علوم پزشکي کشور ستاد مديريتي مستقل براي بيماري کوويد ?? به عنوان «ستاد مديريت کرونا ويژه دانشگاه» زير نظر مستقيم رئيس دانشگاه تشکيل دهند.



اين ستاد صرفاً در حوزه برنامه‌هاي مرتبط با نظارت، پيشگيري و درمان بيماري کوويد ?? در سطح دانشجويان، کارکنان و اعضاي هيات علمي دانشگاه و دانشکده‌هاي علوم پزشکي کشور فعال خواهد بود.



دامنه کاربرد اين پروتکل جهت پيشگيري و کنترل بيماري کوويد ?? (کروناويروس) در دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و مراکز آموزشي و تحقيقاتي تهيه شده است و ساير قوانين آيين‌نامه‌ها و مقررات و دستورالعمل‌هاي مرتبط با بهداشت محيط به قوت خود باقي است.



اصول پايه براي دانشجويان جديدالورود:



اجرا و يا تکميل کردن برنامه واکسيناسيون کليه دانشجويان جديد الورود در کليه مقاطع در همان ابتداي ورود به دانشگاه و ترجيحاً همزمان با ثبت نام در دانشگاه الزامي بوده و دانشگاه موظف به برنامه‌ريزي لازم در اين رابطه است.



در صورت مجازي بودن فرآيند ثبت نام، دانشگاه بايد هماهنگي لازم را براي واکسيناسيون دانشجويان در دانشگاه‌هاي محل سکونت انجام دهد.



کلاس‌هاي دروس نظري دانشجويان جديد الورود به صورت مجازي برگزار خواهد شد. در برنامه ريزي کلاسي اين دانشجويان لازم است در طول هر نيمسال تحصيلي حداقل دو هفته آموزش حضوري براي برگزاري کلاس‌هاي رفع اشکال و کلاس‌هاي عملي و آزمايشگاهي لحاظ شود.



کلاس‌هاي دانشجويان تحصيلات تکميلي و دکتري تخصصي (Ph.D) جديدالورود، با شرط کامل بودن برنامه واکسيناسيون و با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي حضوري برگزار خواهد شد.



برگزاري برنامه‌ها و کلاس‌هاي آموزشي دانشجويان جديدالورود به صورت ترکيبي (حضوري - مجازي با اولويت حضوري) در ابتدا يا در طول نيمسال مشروط به کامل بودن برنامه واکسيناسيون و اعلام آمادگي معاونت‌هاي دانشجويي و فرهنگي جهت ارائه خدمات رفاهي از جمله خوابگاه است.



اصول پايه براي دانشجويان سنوات قبل:



آموزش کلاس‌هاي نظري اين دانشجويان، مشروط به کامل بودن واکسيناسيون و با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي به صورت ترکيبي (مجازي - حضوري با رويکرد اولويت حضوري) خواهد بود.



کلاس‌هاي عملي آزمايشگاهي و آموزش در عرصه دانشجويان کارآموزي پزشکي و ساير رشته‌ها به شرط کامل بودن واکسيناسيون و با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي بايد به صورت ترکيبي با اولويت حضوري برنامه ريزي و اجرا شود.



کلاس‌هاي دانشجويان تحصيلات تکميلي دکتري تخصصي (Ph.D) با شرط کامل بودن برنامه واکسيناسيون و با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي کمافي السابق حضوري خواهد بود.



حضور دستياران رشته‌هاي تخصصي باليني و کارورزان رشته‌هاي پزشکي در بخش‌ها و درمانگاه‌هاي مراکز درماني - آموزشي طبق برنامه‌هاي آموزشي مربوطه کمافي السابق ادامه يابد.



در مراکز بيمارستاني و دانشکده‌ها، تمامي آموزش‌هايي که در قالب گزارش صبحگاهي، ژورنال کلاب، کيس ريپورت و جلسات علمي برگزار مي‌شوند، متناسب با امکانات گروه‌هاي آموزشي و بيمارستان‌ها با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي به صورت برنامه‌هاي ترکيبي با اولويت حضوري اجرايي شوند.



دانشگاه‌ها مي‌توانند بر حسب شرايط خود نسبت به فشرده سازي دوره‌ها و کلاس‌هاي حضوري و تقسيم بندي دانشجويان به گروه‌هاي کوچک‌تر مشروط به حفظ کيفيت آموزشي با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي اقدام کنند.



ارزشيابي دانشجويان بر اساس پروتکل ابلاغي



به شرط کامل بودن برنامه واکسيناسيون، تمام آزمون‌هاي پايان نيمسال بايد به صورت حضوري (کتبي، آزمون‌هاي مبتني بر مرکز مهارت‌هاي باليني و يا الکترونيک در مراکز آزمون استاندارد) با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي برگزار شوند.



روش‌هاي ارزشيابي مستمر و تکويني در طول نيمسال مي‌تواند به صورت مجازي يا حضوري به عنوان مکمل ارزشيابي نهايي مورد استفاده قرار گيرد.



موارد عمومي در حوزه آموزش



دانشجويان (به استثناء دانشجويان جديدالورود) مي‌توانند در صورت تمايل از مرخصي تحصيلي بدون احتساب در سنوات تحصيلي استفاده کنند.



پايش و نظارت مستمر بر اجراي پروتکل‌هاي بهداشتي ابلاغي از سوي معاونت بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي در تمام عرصه‌هاي آموزشي توسط مسئولان و هيئت رئيسه دانشگاه‌ها به صورت برنامه ريزي شده و منظم اجرا شود.



پاسخگويي در خصوص برنامه ريزي و اجراي پروتکل‌هاي بهداشتي در دانشکده‌ها بر عهده روساي دانشکده‌هاي زير مجموعه دانشگاه‌ها خواهد بود. معاونت‌هاي بهداشت و دانشجويي - فرهنگي دانشگاه‌ها موظف به همکاري در پايش و نظارت بر اجرا و رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي هستند.



در شرايط خاص همه گيري بيماري کوويد ??، دانشگاه‌ها و دانشکده‌هاي علوم پزشکي اختيار دارند بر اساس شرايط استاني ترجيحاً با حفظ مباني و چارچوب موارد ابلاغي اين پروتکل نسبت به برنامه ريزي آموزشي و هماهنگي بين بخشي در دانشگاه‌ها اقدام کنند.



الزامات اساسي پروتکل‌هاي بهداشتي در دانشگاه‌ها



تعداد دانشجويان حاضر در کلاس‌ها با احتساب ? متر مربع به ازاء هر نفر در نظر گرفته شود. استقرار صندلي، نيمکت و کامپيوتر دانشجو در فواصل لازم و ايمن با رعايت معيار حداقل ? متر به ازاي هر نفر صورت پذيرد.



جهت حذف و يا کاهش مواجهه مستقيم کارکنان بخش‌هاي پر مراجعه مانند کتابخانه، پذيرش، اتاق سرپرستي، کارگاه‌ها و غيره، استفاده از موانع فيزيکي با حفظ تهويه مناسب لازم است.



از هرگونه تجمع در محل‌هاي عمومي اجتناب شود. مواجهه چهره به چهره کارکنان کاهش يابد و سريع شود از تماس تلفني و ويديو کنفرانس و شبکه‌هاي اجتماعي براي برگزاري جلسات حتي براي کارکنان حاضر در داخل يک ساختمان استفاده شود.



در صورتي که مواجهه چهره به چهره کادر اداري با دانشجو، مراجعين و والدين دانشجويان ناگزير باشد، مواجهه در حداقل زمان ممکن با رعايت فاصله ايمن حداقل ? متر و با استفاده کامل از ماسک و وجود تهويه هوايي مناسب برگزار شود.



زمان کلاس‌ها تا جايي که ممکن باشد کاهش يافته و براي انجام تهويه مناسب، توقف کوتاه مدت تدريس و خروج دانشجويان از کلاس در ميانه هر جلسه انجام شود.



نگهباني حتي‌المقدور از ورود و تردد افراد و اشخاص و مراجعات متفرقه به محيط آموزشي جلوگيري به عمل آورده و شيوه‌هاي پاسخگويي از ورودي دانشکده به نحوي باشد که فاصله گذاري اجتماعي رعايت شود.



در صورت فعال بودن سرويس اياب و ذهاب دانشجويان و کارکنان، حداکثر سرنشين خودرو به تعداد صندلي‌هاي موجود باشد و از سوار کردن نفرات اضافه بر ظرفيت خودرو جداً خودداري شود و جريان هوا در داخل خودرو برقرار باشد.



رعايت ايمن حداقل دو متر در قسمت‌هاي عمومي و حداقل توقف از جمله در نمازخانه، سلف سرويس، کارگاه‌ها و مسير ورود و خروج الزامي است.



فعاليت‌هاي ورزشي فرهنگي و برگزاري کلاس‌هاي فوق برنامه تنها با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و ملاحظات رنگبندي و شرايط بيماري بلامانع است.



تمام جلسات غير ضروري حذف شده و يا به صورت آنلاين برگزار شود. جلسات نظير دفاع از پايان نامه نيز آنلاين و يا با حضور حداقل افراد و با رعايت کامل پروتکل‌هاي بهداشتي برگزار شوند.



به منظور جلوگيري از تجمع در سلف سرويس در اين مدت زمان سرو ناهار افزايش يابد. همچنين صرف غذا در محل سلف سرويس با رعايت دو متر انجام شود.



اصول و پروتکل‌هاي بهداشتي مرتبط با خوابگاه‌هاي دانشجويي



هر اتاق در خوابگاه‌هاي دانشجويي صرفاً براي استفاده حداکثر ? دانشجو در نظر گرفته شود.



استفاده دانشجويان از ماسک در محل‌هاي عمومي خوابگاه مانند آشپزخانه، نمازخانه، سالن ورزشي، سالن مطالعه، سالن تلويزيون با رعايت فاصله گذاري فيزيکي الزامي است.



استفاده از وسايل مشترک در آشپزخانه خوابگاه ممنوع است. گندزدايي، نظافت و رعايت مسائل بهداشتي در مکان‌هاي عمومي و سرويس‌هاي بهداشتي سه نوبت در شبانه روز در خوابگاه‌ها الزامي است.



تمام کارکنان خوابگاه‌ها ملزم به استفاده از وسايل حفاظت فردي مانند ماسک و دستکش يکبار مصرف هستند.



نصب علائم متعدد هشدار بيماري کوويد ?? در محل ديد دانشجويان در خوابگاه‌هاي دانشجويي الزامي است.



در نظر گرفتن اتاق مجزا جهت قرنطينه دانشجويان خوابگاهي داراي نشانه يا مبتلا به بيماري کرونا الزامي است.



اصول و پروتکل‌هاي بهداشتي مرتبط مرتبط با کارگاه‌ها و آزمايشگاه‌ها



لازم است هنگام انجام کار عملي و يا تئوري در کارگاه و آزمايشگاه فاصله افراد از هم حداقل دو متر باشد. وجود سيستم تهويه در محل کارگاه و آزمايشگاه ضروري است.



استفاده افراد از محل کارگاه و آزمايشگاه جهت انجام کارهاي اداري ممنوع است. ستفاده از وسايل حفاظت فردي مانند دستکش يکبار مصرف لاتکس و ماسک هنگام کار در آزمايشگاه الزامي است.



غربالگري، مراقبت و بازتواني در دانشجويان و شاغلين با سابقه کوويد ??



دانشجويان مبتلا به کوويد ?? پس از طي دوران درمان و نقاهت، براي بازگشت به دانشگاه، مراکز آموزشي و تحقيقاتي لازم است مورد ارزيابي پزشک معتمد مراکز جامع سلامت قرار گيرند. ورود و يا حضور دانشجويان و اساتيد و ساير کارکنان داراي علائم بيماري کرونا تحت هر شرايطي به مراکز آموزشي و تحقيقاتي ممنوع است.



شرايط و ميزان استفاده از استعلاجي بيماري کرونا براي دانشجويان و اساتيد با تاييد پزشک معتمد است.



دانشجويان داراي علائم بيماري کوويد ?? در دانشگاه و خوابگاه دانشجويي توسط مسئولان مربوطه جهت تست PCR ارجاع شده و در صورت مثبت شدن تست يا تاييد پزشک معتمد در محل قرنطينه دانشجويي يا منزل به مدت ?? روز قرنطينه و در صورت مساعد بودن اوضاع عمومي تحت آموزش مجازي قرار مي‌گيرد.



براي همکلاسي‌ها، هم خوابگاهي‌ها و هم سرويسي هايي که با دانشجوي مبتلا به بيماري کرونا مواجه داشتند اقدامات به شرح زير انجام مي‌شود:



- انجام رپيد تست براي اشخاصي که با بيمار مبتلا به کرونا ويروس قطعي تماس داشته‌اند.



- وضعيت دانشجويان تست شده توسط ناظران مراکز جامع سلامت به مدت ? روز پايش شود.



- در صورت مشاهده ابتلاي يک دانشجوي ديگر از دانشجويان تحت مراقبت ? روزه، کلاس يا خوابگاه مربوطه به مدت ?? روز تعطيل و دانشجويان به محل‌هاي در نظر گرفته شده براي قرنطينه اعزام شوند.



دانشجويان مبتلا به کرونا پس از طي دوره نقاهت جهت برگشت به دانشگاه لازم است مورد ارزيابي پزشک معتمد مراکز جامعه سلامت قرار گرفته و برگ تاييديه سلامت دريافت کنند.



اقدامات کنترلي سلامت محيط و کار دانشگاه‌ها و مراکز آموزشي و تحقيقاتي



استفاده از ماسک و داشتن کارت واکسن و تاييديه آن از سامانه وزارت بهداشت براي دانشجويان و کارکنان الزامي است. ساير موارد در زمينه پروتکل‌هاي بهداشتي از جمله شستن دست‌ها و پرهيز از دست دادن و رعايت فاصله الزامي است.



استفاده از مواد ضدعفوني کننده با پايه الکل پس از برگزاري کلاس ضروري و داشتن کارت بهداشت براي تمام دست اندرکاران مواد غذايي الزامي است.



نيروهاي خدماتي در هنگام نظافت بايد لباس‌هاي حفاظتي استفاده کنند. در نمازخانه از استفاده مشترک از مهر، سجاده، تسبيح و چادر اجتناب شود و لوازم شخصي مورد استفاده قرار گيرد.



شرايط سرو غذا در سلف سرويس‌ها متناسب با وضعيت موجود بيماري کرونا، رنگ بندي‌هاي اعلامي، محدوديت هوشمند مديريت بيماري کرونا و رعايت پروتکل‌هاي ابلاغي انجام شود.



حداقل ?? درصد از مساحت سطح کلاس پنجره باز شونده به ميزان ?? درجه داشته باشد. بيشترين تهويه طبيعي در زماني که پنجره‌ها در دو طرف کلاس باز باشند فراهم مي‌شود و هواي تميز بايد به طريق موثر وارد هر کلاس شده و آلاينده‌هاي توليد شده در هر اتاق به نحو موثر خارج شود به گونه‌اي که مانع از انتشار عفونت‌هاي منتقله از هوا بين افراد حاضر در فضاي داخلي شود.



توصيه‌هاي اختصاصي براي مسئولان دانشگاه و کارکنان



مسئولان دانشگاه بايد مکان‌ها زمان‌هاي احتمالي مواجهه کارکنان و دانشجويان با کروناويروس را شناسايي کرده و ميزان خطر را ارزيابي کنند. پس از شناسايي و ارزيابي محل‌هاي با ريسک بيشتر بايد روش‌هاي کنترلي را انتخاب و اجرا کنند اقدامات کنترلي ممکن است شامل تلفيقي از کنترل‌هاي فني مديريتي روش‌هاي کار ايمن و وسايل حفاظت فردي باشد.



پيشنهاد مي‌شود تغذيه سالم در برنامه غذايي دانشجويان با هدف تقويت سيستم ايمني قرار گيرد. براي حضور غياب ترجيحاً از سيستم تشخيص چهره استفاده شود.



شرايط مراکز بهداشتي درماني مستقر در دانشگاه بايد مطابق دستورالعمل مراکز بهداشتي-درماني باشد.



توصيه‌ها و پيشنهادات عملي براي اجراي بهينه برنامه‌هاي آموزشي



دانشکده‌ها در برگزاري کلاس‌هاي حضوري نکات زير را مورد توجه قرار دهند:



- طول زمان کلاس‌هاي نظري يک ساعته به حداکثر ?? دقيقه با استراحت ?? دقيقه کاهش يابد.



- کلاس‌هاي دو يا سه ساعت در قالب دو يا سه جلسه ?? دقيقه‌اي با استراحت ?? دقيقه‌اي برگزار شوند.



- در صورت لزوم تعداد دانشجويان در کلاس‌ها با رعايت فاصله گذاري تعديل شوند. دانشجويان هر ورودي مي‌تواند به دو گروه تقسيم و کلاس‌ها براي هر گروه جداگانه تکرار شود.



- براي رعايت فاصله گذاري در کلاس‌ها، در صورت لزوم کلاس‌هاي مجاور هم به مانيتورها يا سيستم‌هاي سمعي بصري مناسب براي امکان برگزاري همزمان جلسه در دو کلاس تجهيز شود.



- در برنامه‌ريزي کلاس‌ها و ساعات حضور دانشجويان در دانشکده‌ها و تداخل حداقلي زمان کلاس‌ها براي اجتناب از تجمع دانشجويان توجه شود.



- کلاس‌هاي عملي و آزمايشگاهي بر حسب فضاي فيزيکي در دسترس با حداقل تعداد دانشجو و با رعايت فاصله گذاري برگزار شوند.



- درباره کارآموزان و کارورزان رشته دندانپزشکي توجه ويژه به مجهز بودن دانشجويان به وسايل حفاظت شخصي به منظور رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در دستور قرار گيرد.



- پايش و نظارت مستمر بر اجراي پروتکل‌هاي بهداشتي در تمام عرصه‌هاي آموزشي توسط مسئولان و هيئت رئيسه دانشگاه‌ها و رئيس «ستاد مديريت کرونا ويژه دانشگاهيان» به صورت برنامه ريزي شده و منظم اجرا شود. بهره مندي از برنامه‌هاي مبتني بر هوش مصنوعي، مجازي و وبيناري به عنوان مکمل برنامه‌هاي آموزشي اصلي در دستور کار قرار گيرد.






  • گروه اخبار : [اخبار پايگاه]
  • کد خبر : 261910
:
کلیدواژه ها
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

Template settings