به گزارش روابط عمومي دانشکده پزشکي
گفتگو با دکتر محمدتقي جغتايي ،مدير گروه آناتومي
آناتومي علم پايه دانش پزشکي است و علم توصيف سه بعدي بدن مي باشد. بنابر اين تدريس آناتومي کار هنرمندانه اي است که نياز به قدرت بيان قوي، صبر و هنرمندي دارد.
امروز جهت آشنايي هرچه بيشتر مخاطبان عزيز با گروه آناتومي، درخدمت آقاي دکتر محمدتقي جغتايي هستيم. ايشان داراي مدرک دکتراي علوم تشريح و مرتبه استادي هستند و تا کنون تعداد 1368 مقاله با H-index:27 از ايشان به ثبت رسيده است. در ادامه بيشتر با فعاليتهاي ايشان آشنا مي شويم.
سمت و سوابق اجرائي
- موسس و رئيس دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي
رئيس دانشکده فناوريهاي نوين دانشگاه علوم پزشکي ايران
مشاور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در امور توانبخشي
مشاور عالي ستاد توسعه علوم و فناوري هاي نوين پزشکي در امور آموزش
دبير شوراي راهبردي توانبخشي وزارت بهداشت
عضو هيئت رئيسه دانشکده فناوريهاي نوين پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران
رئيس مرکز تحقيقات سلولي و مولکولي دانشگاه علوم پزشکي ايران
عضو شوراي راهبردي سازمان بهزيستي کشور
قائم مقام دبير ستاد علوم شناختي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري
مدير مسئول و سردبير فصلنامه تازه هاي علوم اعصاب
مدير مسئول و سردبير مجله (Basic and Clinical Neuroscience)
عضو کميته رهبري کننده (Steering Committee) بازنگري برنام? آموزشي ضروري (Core Curriculum)
- تعداد دانشجويان مشغول به تحصيل در گروه شما در حال حاضر و در کليه مقاطع (ارشد، دکترا، پزشکي عمومي، دستيار تخصصي و فوق تخصصي) به تفکيک چند نفر هستند؟
پزشکي عمومي- طي 4 ترم تحصيلي و هر ترم حدود 120-115 نفر تقريبا بين 480-400 نفر
به ترتيب در مقطع کارشناسي ارشد: 18 نفردکتراي علوم تشريح: 23 نفردکتراي بيولوژي توليد مثل: 19 نفر
- نقاط قوت و ضعف گروه خود را نسبت به ساير دانشگاههاي علوم پزشکي مطرح کشور (از لحاظ سابقه، تجهيزات و امکانات، نوآوريها، اختراعات و...) توضيح دهيد.
از مهمترين نقاط قوت گروه مي توان به موارد ذيل اشاره کرد:
- تجهيز تمام آزمايشگاه هاي گروه و سالن تشريح به دوربين جهت انجام بهينه امور توسط دانشجويان
- تجهيز سالن تشريح با دوربين مدار بسته مجهز به مانيتور نمايش جهت آموزش دانشجويان پزشکي
- تجهيز سالن تشريح به تکنيک هاي ميکروسرجري
- امکان برگزاري همزمان دو کلاس تشريح و دو کلاس مولاژ در سالن تشريح
- اهداف و برنامههاي گروه شما، در جهت حرکت به سمت دانشگاههاي هزاره سوم، در 5 سال آينده، چيست؟
1) انتظار ميرود در پايان دوره 4 ساله، گروه آناتومي رتبه 500 جهان را دارا باشد.
2) در حوزههايي از آناتومي، گروه آناتومي دانشگاه علوم پزشکي ايران يکي از گروه هاي مطرح در سطح منطقه باشد.
3) در دوره پاياني چهار ساله، گروه آناتومي برترين گروه آناتومي کشور بوده و حداقل در 2حوزه گروه مرجع کشور باشد.
- دستاوردهاي مهم گروه آموزشي شما تاکنون چه بوده است؟
- تهيه مدل هاي پلاستينه از قسمت هاي مختلف بدن و فروش آن به دانشگاه هاي ديگر در کشور
- ايجاد انواع مدل هاي بيماري نورو دژنراتيو
- راه اندازي اولين آزمايشگاه کشت سلول هاي بنيادي در دانشگاه و توانايي ارائه انواع رده هاي سلولي به ساير مراکز
- اگر فعاليت مشترکي با ساير گروههاي آموزشي (با ارجحيت ارتباط علوم پايه و بالين) وجود دارد، توضيح داده و در غير اين صورت، در خصوص امکان برقراري اينگونه فعاليتها و زمينههاي موجود، شرح مختصري مبذول فرمائيد.
طرح هاي پژوهشي با گروه هاي باليني (نورولوژي حضرت رسول اکرم (ص) و نورولوژي و طرح هاي ديگري با مرکز رويان و طرح مشترک با مراکز تحقيقاتي درد – اعتياد- مرکز گوارش بيمارستان حضرت رسول اکرم(ص) – مرکز قلب شهيد رجايي با گروه فني دانشکده فني (برق) دانشگاه تهران- طرح هاي مشترک با گروه هاي فيزيولوژي، نانو تکنولوژي - مهندسي بافت- فارماکولوژي دانشگاه علوم پزشکي ايران- کليه فعاليتها در راستاي پايان نامه و طرح هاي مستقل بوده است.
- درخصوص امکانات گروه در زمينه درآمدزايي، چه پتانسيلهايي وجود دارد و چه اقداماتي تا کنون انجام شده است؟
- تهيه مدل هاي آموزشي پلاستينه که به دانشگاه هاي ديگر ارائه مي گردد.
- ارائه و فروش انواع مدل هاي بيماري هاي نورو دژنراتيو
- ارائه انواع رده هاي سلولي
- در راستاي ارتقاء وضعيت رفتار حرفهاي (Professionalism)، چه فعاليتهايي در گروه شما تا کنون صورت گرفته، در حال حاضر وضعيت به چه صورت است و چه برنامههايي براي آينده داريد؟
آموزش: استفاده از روش هاي نوين آموزشي مثل PBL، Small group در کلاس هاي پزشکي، تدريس به صورت پرسش و پاسخ در آموزش، استفاده از تصاوير سه بعدي و انيميشن در آموزش مطالب
پژوهش: تشکيل هسته هاي پژوهشي پارکينسون، بيومارکرها در بيماري هاي نورو دژنراتيو و اختلالات ناباروري
آينده: همسو کردن پايان نامه هاي دانشجويان گروه در قالب هسته هاي پژوهشي طراحي شده، استفاده از روش هاي متنوع آموزشي در کلاسهاي درسي و PBL با همکاري اساتيد باليني
- لطفا افراد شاخص و پيشکسوت گروه (از لحاظ اخلاقي، علمي و...)، که در حال حاضر مشغول به کار بوده و يا باز نشسته شدهاند، را نام برده، شرح مختصري از عملکرد و نکات برجسته ايشان را بيان نماييد.
دکتر مهدي مهديزاده: معاون تحصيلات تکميلي گروه؛ تنظيم برنامه هاي آموزشي و پايان نامه هاي دانشجويان تحصيلات تکميلي
دکتر هما رسولي: معاون آموزشي گروه؛ تنظيم برنامه هاي آموزشي کليه دانشجويان پزشکي و پرديس بين الملل، تنظيم برنامه هاي اينتگريشن گروه در دروس آناتومي، بافت شناسي و جنين شناسي
- لطفا يک پيام آموزشي براي عموم مخاطبان در حوزه مربوطه ارائه کنيد.
آناتومي علم پايه دانش پزشکي است و علم توصيف سه بعدي بدن مي باشد. بنابر اين تدريس آناتومي کار هنرمندانه اي است که نياز به قدرت بيان قوي، صبر و هنرمندي دارد.
- پيام شما براي دانشجوياني که تازه وارد اين رشته شدهاند و يا قصد وارد شدن به اين رشته را دارند، چيست؟
بيماران را به شکل يک وسيله نبينند و به افراد احترام بگذارند و دلسوزانه به آنها خدمت کنند و براي محقق شدن در اين امر، بايد ستون علم پزشکي را که شامل دروس علوم پايه و مخصوصاً علم آناتومي است، به بهترين نحو در راه يادگيري آن کوشش کنند.
علاقه مندان به شناخت بيشتر اين گروه اينجا را کليک کنند.